Jasna Rok_foto Ellie VdB Jasna Rokegem is een van de tien laureaten.

Starter van de week: Jasna Rok

Jasna Rok is een toekomstgerichte starter die al verschillende prijzen behaalde. Het bedrijf is een jaar geleden opgericht door  Jasna Rokegem (24) die innovatieve technologieën met interactieve mode combineert. Jasna Rok maakt deel uit van de start-up community start it @kbc in Antwerpen die innovatieve en schaalbare ideeën ondersteunt.

Tijdens #FashionTech Berlin, dé conferentie over de toekomst van de mode, schitterde Jasna Rok recentelijk op het podium met haar hologrammen die een levensechte illusie geven, vergelijkbaar met ‘Star Wars’. Deze ‘performance’ is een knipoog naar de snelheid waarmee de tijd voortschrijdt en hoe de mode in de nabije toekomst zal evolueren. Met haar interactieve hologrammen verandert Jasna Rok de kleur, vorm en maat van kleding. Het door haar ontworpen kledingstuk is geconfigureerd op een touchpad en wordt ondersteund door een webapplicatie en slimme sensoren, gemaakt in samenwerking met de Duitse start-up JUWL.

Jasna Rok gaat professionele samenwerkingen aan met techbedrijven, bedrijven in de gezondheidssector alsook met academische partners. Zo werkt de start-up al nauw samen met Nanex, het Gentse toonaangevend nanotechnologisch bedrijf gespecialiseerd in beschermende coatings en waterafstotende sprays.

“We zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van innovatieve en conceptuele inzichten op het raakvlak van ‘fash & tech’. Deze revolutionaire ideeën brengen we tot leven in onze eigen disruptieve design collecties”, zegt een enthousiaste Jasna Rokegem tijdens een presentatie bij start it @kbc.
Jasna Rok maakt gebruik van elektronica, intelligent textiel, 3D en virtual en augmented reality.
“Wij inspireren onze klanten om de magie van technologie te omarmen in combinatie met de schoonheid van design.”

Met ‘Fashion on Brainwaves’ exploreert Jasna Rok de verbinding tussen mode en de technologie van het menselijk brein.
“Mijn silhouetten zijn primitieve prototypes die tonen hoe onze hersenen werken en dit omzet in een modeontwerp. Ik noem het ‘morphing’ mode: een soort tweede huid (van de hersenen) die beoogt nieuwe schoonheids- en esthetische idealen (een uitbreiding van cosmetische chirurgie) te onderzoeken toegepast op mode en zelfexpressie. En die kunnen wellicht leiden tot nieuwe vormen van communiceren”, vult Jasna aan.

Meer starters uit Antwerpen vindt u op onze overzichtspagina.