dats

Starter van de week. Eerste waterstof tankstation buiten de haven

WILRIJK - Dats 24, een energie- en brandstofleverancier die deel uitmaakt van de Colruyt Groep, heeft langs de Boomsesteenweg in Wilrijk een waterstoftankstation voor auto’s en vrachtwagens geopend. Tegen eind dit jaar zullen er in België acht waterstoftankstations zijn.

Groene waterstof tanken (die afkomstig is van milieuvriendelijke energiebronnen en die dus geen CO2 uitstoot) kon al in de Antwerpse haven. Daar heeft rederij CMB een tankstation. Er waren ook al waterstoftankstations in Halle en in Zaventem. Nu komt daar dus een vierde bij, en nog wel aan een drukke verkeersas: de Boomsesteenweg langs de A12 in Wilrijk.

Maar in tegenstelling tot de volledig elektrische auto’s, die vorig jaar 6% van de nieuw ingeschreven voertuigen in België uitmaakten en die ook niets uitstoten, is waterstof een zonderling fenomeen op onze wegen. Er reden vorig jaar in dit land 52 auto’s op waterstof rond. Afgerond is dat 0%.

En toch groeien de waterstoftankstations tegenwoordig bijna als paddenstoelen uit de grond. Want naast het nu geopende tankstation in Wilrijk, wil Dats 24 tegen eind dit jaar ook waterstoftankstations openen in Haasrode, Erpe-Mere, Ollignies en Herve.

“Rijcomfort is heel groot”

Dats 24 wil nu vooral bedrijven overtuigen om een deel van de salariswagens voor hun personeel, op waterstof te laten rijden. Adwin Martens uit Vosselaar moet alvast niet meer overtuigd worden. Hij is een van de weinige mensen die vandaag in België met een waterstofauto rijdt. De Kempenaar is directeur van Waterstofnet, de vzw die bedrijven helpt om projecten met waterstof te ontwikkelen. “Het rijcomfort met mijn Nexo van Hyundai is heel groot, en de auto filtert bijna alle geluiden die van buiten komen” zegt Adwin.

“Het hoofdkantoor van Waterstofnet is in Turnhout. Tot hiertoe moest ik altijd naar Nederland gaan om waterstof bij te tanken, maar nu rijd ik naar over en weer naar Antwerpen. Dat is een omweg die mensen die niet beroepshalve met waterstof bezig zijn, niet meteen zullen doen. Maar ik voorspel dat er nog veel waterstoftankstations zullen bijkomen. Het worden er al acht tegen eind dit jaar. Als we er in België vijfentwintig hebben, zou dat al voldoende kunnen zijn om met een gerust hart de baan op te kunnen gaan.”

Waterstofauto kost 65.000 tot 75.000 euro

Maar die redenering gaat wel voorbij aan een belangrijk aspect: de torenhoge prijs van waterstofauto’s. De Toyota Mirai kost zo’n 65.000 euro. De Nexo, die door Hyundai wordt gebouwd, kost al snel 75.000 euro. Toch is Adwin Martens ervan overtuigd dat waterstof in de komende jaren zal doorbreken in België. “Mijn waterstofauto kostte 75.000 euro. Acht jaar geleden zou ik hiervoor nog 150.000 euro voor hebben betaald”, zegt hij.

“De prijzen dalen dus snel. Ik verwacht dat er de komende jaren nog veel meer auto’s op waterstof zullen rijden, waardoor de prijs tot zo’n 40.000 euro zal dalen”, zegt Adwin. “De kinderen van vandaag, zullen het in hun volwassen leven doodnormaal vinden dat er auto’s op waterstof rijden. Zoals je tot hiertoe diesel en benzine had, heb je over enkele jaren waterstof en elektriciteit.”