ClimateCamp Laurent M., Stijn G., Ruben P.. Foto: ClimateCamp.

Start-up ClimateCamp haalt 700.000 euro op en lanceert campagne DuurzaamBrouwen

De ecologische voetafdruk is ondertussen een bekend begrip, maar het is niet altijd makkelijk om die te berekenen. Met het online softwareplatform ClimateCamp kunnen bedrijven hun CO2-uitstoot in kaart brengen. De start-up lanceert de campagne DuurzaamBrouwen en gaat met een kapitaal van 700.00 euro aan de slag.

Met de campagne DuurzaamBrouwen moedigt ClimateCamp brouwers en hun leveranciers aan om via hun platform hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen. Daarmee focust de start-up op de bierbrouwsector en doen ze hun intrede in de voedingssector. Alvast met succes, want via het platform wordt de voetafdruk van 15% van het gebrouwen bier in België berekend. Sinds de lancering enkele maanden geleden, werd ook Ruben Pelckmans als derde medeoprichter aan boord gehaald en met Primus Haacht en Trappisten Westmalle strikte het platform al enkele grote namen binnen de biersector.

Om verder te groeien, haalde de start-up in een pre-seed ronde 700.000 euro kapitaal op. Investeringsmaatschappij LeanSquare, DDM Company, Ventures by Delaware en Airborn zetten hun schouders onder het project. “We gingen gericht op zoek naar matchende investeerders die ons vanuit specifieke invalshoeken zouden kunnen investeren”, zegt Stijn Gysemans, medeoprichter en CEO van ClimateCamp.

LEES OOK. Start-up ClimateCamp wil brouwers helpen om CO2-neutraal te worden

Met dat kapitaal investeren ze onder meer in een gebruiksvriendelijk platform. “We willen dat percentage van 15% omhoog krijgen, wat inhoudt dat we de tiental grote brouwerijen van het land aan tafel moeten krijgen. Daar gaan we de komende maanden vooral op inzetten”, aldus medeoprichter Laurent Moyersoen. Op lange termijn willen ze ook voedingsbedrijven buiten de biersector bereiken. En ook in het buitenland zien ze mogelijkheden. “Leveranciers op ons platform leveren ook aan brouwerijen in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Die kunnen we als leads inzetten om organisch te groeien in Europa”, vertelt Gysemans.

Grotere biermerken

Aanvankelijk vonden grotere biermerken hun weg niet naar het platform, maar ondertussen passeerden er grotere namen zoals Primus Haacht en Trappisten Westmalle. “Dat komt vooral door de energiecrisis en de stijgende grondstofprijzen. Zij beseffen dat investeren in duurzaamheid investeren in de toekomst is.”, verklaart Moyersoen. Maar dat is ten koste van enkele kleinere brouwerijen die door de crisis andere prioriteiten moeten stellen. Toch is dat voor de oprichters geen reden tot paniek. “Op ons platform zijn nog altijd kleinere brouwers actief, vooral diegenen die in het verleden duurzaamheidsinvesteringen hebben gedaan. Zodra die craft brewers weer wat zuurstof krijgen, zullen ze zeker opnieuw investeren in duurzaamheid”, voegt Moyersoen nog toe.