De sector van de boekhandelaren is een heus slagveld. Faillisementen en sluitingen zijn aan de orde van de dag. Standaard Boekhandel heeft verleden jaar toch groei neergezet. “Wij hebben een klantenkaart gelanceerd en onze webwinkel verder uitgebouwd,” zegt gedelegeerd bestuurder Geert Schotte.
De boekenwinkel heeft het biezonder moeilijk. De ontlezing is een feit. De televisiecultuur dringt vooral door. Dan is er ook minder tijd voor een goed boek. Dat zullen de boekhandelaren onderhand geweten hebben. De globale verkoop aan boeken daalde verleden jaar met 2,6% tot pakweg 15 miljoen stuks. De klassieke boekenwinkel zag de verkoop met 3,4% dalen.
Paniek overal. Niet zo bij Standaard Boekhandel dat zijn succesverhaal verder uitschrijft. In een gesprek met het communicatieportaal RetailDetail bevestigt Geert Schotte dat Standaard Boekhandel ook verleden jaar verder gegroeid is. Terwijl alle kleinere concurrenten steen en been klagen en de Vlaamse boekenmarkt daadwerkelijk gekrompen is zet de boekenketen uit Sint Niklaas voortdurend nieuwe bakens uit. De groei bedroeg verleden jaar in dit opzicht 3% tot nagenoeg 200 miljoen euro.
Een van die recente initiatieven is de lancering van een eigen klantenkaart. Wie 200 punten spaart krijgt een reductie van 3 euro op een aankoop.
Ook de verdere uitbouw van de webwinkel heeft de groei van de verkoop duidelijk onderbouwd. Standaard Boekhandel heeft gekozen voor een doelgerichte multichannel strategie. De verkoop via internet wordt in dit opzicht afgestemd op de verkoop in de winkels. “Onze strategie is dat ze niet naast elkaar maar door elkaar moeten bestaan,” zegt Schotte. De gedelegeerd bestuurder is er daarom van overtuigd dat de fysieke winkels hoe dan ook altijd zullen blijven bestaan. “Er zijn trouwens al heel wat online retailers die zoeken naar fysieke winkelpunten”, zegt hij ten aanzien van RetailDetail. “Ze mogen het dan al servicepunten of eender wat noemen, het komt erop neer dat ze de nood aan een winkel voelen.”
Het bedrijf is er zich anderzijds van bewust dat de uitbouw van een multichannel strategie flink wat eisen stelt ten aanzien van de werking van de keten. Zo moeten de logistiek, de distributie en de back-office omgedacht worden. Ook de eigen medewerkers in de winkels moeten over andere tools kunnen beschikken om de nieuwe verkoopskanalen op te volgen.
De franchisenemers binnen de keten hebben uiteraard wel zo hun twijfels gehad bij de opkomst van de online verkoop. “Maar die twijfels zijn ondertussen weggenomen. Het bewijs: we zijn gegroeid in een krimpende markt,” zegt Schotte.
Nieuw bij de keten is vooral de verkoop van cd’s. De Standaard Boekhandel pikt hiermee duidelijk in op het verdwijnen van de Free Record Shop. De eerste verkoopsprognoses zijn ondertussen al ver achterhaalod.
Het bedrijf stelt vnadaag zo’n 700 mensen tewerk in 150 winkels.