De boekenmarkt heeft het zeker niet makkelijk. Standaard Boekhandel doet het evenwel uitstekend. “Standaard Boekhandel zal, zonder Club, dit jaar ongetwijfeld de kaap van de 200 miljoen euro aan omzet passeren”, zegt gedelegeerd bestuurder Geert Schotte zelfzeker. Daarnaast wordt de groei van de keten uit Sint Niklaas aangestuurd door de recente overname van de franstalige tegenganger Club, de eerste successen van de e-reader en de verdere opening van nieuwe winkels.
De Standaard Boekhandel heeft een sterk embleem. De keten heeft zich in al die jaren goed gepositioneerd op de markt en ontwikkelt zich nu met de recente overname van Club ook langs de andere kant van de taalgrens. In die overname liggen overigens ook nogal wat synergiemogelijkheden. “Wij kunnen in bepaalde winkels het aanbod aan nederlandstalige boeken optimaliseren en omgekeerd ook onze eigen portefeuille aan franstalige boeken verbeteren. Via Club halen wij trouwens ook nog een aantal bijkomende producten binnen in ons eigen assortiment zoals papierwaren bv.”, zegt Geert Schotte.
Ondertussen is de pas gelanceerde e-reader een “onverwacht groot succes aan het worden.” In de samenwerking met Deutsche Telecom is gekozen voor een open systeem waardoor de klanten ook e-boeken van ook andere webshops kunnen overnemen. De Standaard Boekhandel toont op die manier aan dat hij meegaat in het digitale tijdperk. De winkelketen ziet e-books dan ook als de perfecte aanvulling op het assortiment. “Een aanvulling, geen vervanging”, zegt gedelegeerd bestuurder Geert Schotte, “want de twee leesvormen gaan hand in hand.”
Wie de e-reader koopt bij Standaard Boekhandel krijgt er meteen ook enkele diensten bij: zo worden alle aangekochte boeken opgeslagen in een cloudservice, zodat ze steeds opnieuw te downloaden zijn. Ook wordt er gekozen voor een open platform en kunnen boeken van andere webwinkels dus ook gelezen worden op de e-reader. Standaard Boekhandel lanceert ook meteen een mobiele website en een leesapplicatie voor Android en Apple.
Ook de verdere uitbouw van de webwinkel heeft de groei van de verkoop duidelijk onderbouwd. Standaard Boekhandel heeft gekozen voor een doelgerichte multichannel strategie. De verkoop via internet wordt in dit opzicht afgestemd op de verkoop in de winkels. “Onze strategie is dat ze niet naast elkaar maar door elkaar moeten bestaan,” zegt Schotte. De gedelegeerd bestuurder is er daarom van overtuigd dat de fysieke winkels hoe dan ook altijd zullen blijven bestaan. “Er zijn trouwens al heel wat online retailers die zoeken naar fysieke winkelpunten”, zegt hij. “Ze mogen het dan al servicepunten of eender wat noemen, het komt erop neer dat ze de nood aan een winkel voelen.”
Het bedrijf is er zich anderzijds van bewust dat de uitbouw van een multichannel strategie flink wat eisen stelt ten aanzien van de werking van de keten. Zo moeten de logistiek, de distributie en de back-office omgedacht worden. Ook de eigen medewerkers in de winkels moeten over andere tools kunnen beschikken om de nieuwe verkoopskanalen op te volgen.
Nieuw bij de keten is ook de verkoop van cd’s en DVV’s. De Standaard Boekhandel pikt hiermee duidelijk in op het verdwijnen van de Free Record Shop. De eerste verkoopsprognoses zijn ondertussen al ver achterhaald. Ook de verkoop van kranten en tijdschriften zit in de lift.
Het bedrijf stelt vandaag, rechtstreeks en onrechtstreeks zo’n 700 mensen tewerk in 145 winkels.
“Al bij al kunnen we heel tevreden zijn over het ingezette boekjaar”, zegt Geert Schotte nog. “De omgeving is effectief moeilijk maar we slagen er niettemin toch in om ons marktaandeel te verhogen. 2013 was ons beste jaar ooit, we gaan dit jaar evenwel nog ongetwijfeld beter doen.”