De staking tegen Katoen Natie Terminals (KTN) in de haven van Antwerpen dreigt vandaag verder uit te breiden. Een verzoeningsvergadering zaterdagavond tussen KTN en de vakbonden liep op niets uit. De vakbonden beschuldigen KTN ervan dat het bedrijf niet-havenarbeiders inzet bij zijn dochteronderneming Logisport aan het Vrasenedok.
Nauwelijks enkele dagen na zijn bekroning als man van het jaar door de journalistenvereniging ESPA ljikt Fernand Huts van KTN steeds dieper verwikkeld te zitten in een moeilijk conflict met de vakbonden. Die beschuldigen hem ervan dat hij bij zijn dochteronderneming Logisport mensen tewerkstelt die dat volgens de weg-Major niet zouden mogen doen. Volgens de wet-Major mogen alleen erkende havenarbeiders tewerkgesteld worden in havenoverslagbedrijven.
KTN en Huts houden het erbij dat Logisport al meer dan 20 jaar onder het paritair comité 226 werkt. De werknemers die aan de slag zijn bij KTN zelf vallen onder comité 301. Volgens Huts en KTN “”is het dan ook onbegrijpelijk dat de vakbonden geen overleg plegen met dat comité maar in de plaats daarvan de havenarbeiders vn KTN gebruikt om te staken.” Een controle door de vakbond BBTK binnen Logisport zou overigens aangegeven hebben dat het bedrijf helemaal geen illegalen tewerkstelt en dat de CAO van het bevoegde paritair comité correct toegepast wordt.
Huts waarschuwt er ondertussen voor dat zijn bedrijf onherroepelijke schade oploopt, dat verscheidene rederijen reeds torenhoge schadeclaims geclaimd hebben voor schepen die gegijzeld worden aan de kaaien en aangeven contracten te willen opzeggen.
Volgens Erik Quishoudt van de vakbond ACLVB zouden de vakbonden vanaf vandaag hun acties verscherpen en ook andere sites van KTN bij de blokkades betrekken.