Om bedrijven extra ondersteuning te bieden, lanceerde stad Antwerpen al meerdere projectoproepen aan kleine en middelgrote ondernemingen met een vestiging of activiteiten in het Antwerpse. Begin juni lanceerde de stad een nieuwe oproep naar innovatieve projecten uit de modesector die zorgen voor groei en internationalisering, en Antwerpen in de kijker zetten als aantrekkelijke stad om te ondernemen en investeren.
Uit 18 inzendingen koos een jury er 3 die in totaal 150.000 euro financiële ondersteuning krijgen van de stad. Concreet gaat het over COSH!, een onlineplatform dat duurzame mode promoot, het digitale platform Polygonal dat zich op kledingpatronen richt en Mutani, een bureau dat digitale mode ontwikkelt voor de game-industrie.
“Antwerpen staat wereldwijd bekend als een centrum van creativiteit en innovatief ondernemerschap. Mode vormt daar een onderdeel van”, vertelt Claude Marinower, schepen voor economie, innovatie en digitalisering. “Met de gekozen projecten uit deze oproep willen we creativiteit en innovatie maximaal verbinden. We ondersteunen en promoten tezelfdertijd ook lokaal modeondernemerschap.”
Naast de financiële ondersteuning begeleidt de stad de drie bedrijven om hun project uit te werken en doet ze aan matchmaking waar nodig. Deze zomer keurde Antwerpen nog haar strategisch plan ‘Wie mode zegt, zegt Antwerpen’ goed. Op basis van een grondige analyse formuleert het plan een toekomstvisie om de modesector in de stad te versterken, met inbegrip van een actieplan 2022-2025.