Antwerpen beschouwt iedereen die in aanraking komt met de stad en de districten als een ‘stadsgebruiker’: bewoners, bezoekers, studenten, ondernemers… . Zij maken elk op hun manier gebruik van de communicatie, dienstverlening, het openbaar domein of belevingsaanbod van de stad. Daarbij gaan de digitale en technologische ontwikkelingen steeds sneller, en zijn bij de meeste stadsgebruikers ook de kennis en vaardigheden op dat vlak sterk toegenomen.
Stad Antwerpen zet binnen haar digitale strategie in op gebruiksgemak en op een uniforme ervaring, onafhankelijk van het gebruikte kanaal. “Een van de belangrijkste projecten van de strategie is de ontwikkeling van een mobiele app. Met die app zal de stadsgebruiker alle dienstverlening kunnen benutten en kan stad Antwerpen in een 1-op-1-communicatie samenwerken met die gebruiker”, zegt schepen voor 0digitalisering Claude Marinower.
“Met een eigen stadsapplicatie willen we het verblijf van bewoners en bezoekers aan onze stad aangenamer maken. Zo zal je in één klik sluikstort kunnen aangeven. Horeca-uitbaters zullen een tijdelijke terrasuitbreiding makkelijker kunnen aanvragen. Inwoners krijgen een bericht via de app wanneer hun paspoort aan vervanging toe is en kunnen ineens ook de verlenging aanvragen. En dat is maar een greep uit de vele functionaliteiten die de app zal bevatten.”
Ontwikkelaar gezocht
Na een intens traject waarbij zowel Antwerpse burgers als een panel van experten feedback gaven, is het project klaar voor aanbesteding.
Schepen Marinower: “We weten nu hoe de app van ’t stad er moet uitzien, rekening houdend met alle feedback. Nu kunnen we op zoek gaan naar een strategische partner die samen met ons de applicatie opzet en uitbouwt. Bij deze roep ik dan ook alle innovatieve IT-bedrijven op om deel te nemen aan de aanbesteding!”
Geïnteresseerde ontwikkelaars vinden alle informatie over de opdracht op https://enot.publicprocurement.be/.