Het speelgoed bestaat uit magnetische tegels en past binnen het STEAM-principe. Dit staat voor Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics. Het speelgoed wakkert de nieuwsgierigheid van kinderen aan, en laat hun creativiteit de vrije loop. “Op die manier brengt het kinderen ook ruimtelijk inzicht bij, wat Cleverclixx populair maakt voor lessen op school. Het speelgoedmerk wil dan ook bijdragen aan een goede educatie voor kinderen, en geeft scholen daarom 25% korting op hun sets”, zegt Sophie.
De primaire kleuren komen aan bod, waardoor kleine kinderen deze kunnen herkennen en benoemen. Als ze een rode tegel op een blauwe leggen en er licht door laten schijnen, zien ze paars verschijnen. Zo kunnen ze experimenteren en kleuren mixen. “Kleuters kunnen veel leren door het namaken van patronen in de juiste kleuren”, legt Sophie uit. “Ze moeten hiervoor tellen, vergelijken, kleuren herkennen en meten.”
“Ook moeten kleuters eerst letters herkennen voor ze woorden kunnen lezen. Het kind leert dit door letters met de tegels van Cleverclixx na te maken. Hierdoor gaan ze dit herkennen wanneer ze de letters op school zien verschijnen.”
Het speelgoed haalt met 500.000 euro aan sales meteen goede cijfers. Dit wordt gerealiseerd door de meer dan 180 winkels in Europa, waaronder Duitsland, Frankrijk, Polen, Nederland, Roemenië, Scandinavië en Tsjechië. Aangezien er ook van buiten Europa vraag komt, wil Cleverclixx vanaf volgend jaar ook in andere continenten verkopen. Net zoals bij De Gele Flamingo gebeurt de financiering volledig met eigen kapitaal.
Sophie geeft een deel van de winst aan organisaties die gezinnen in armoede ondersteunen. “Naast de korting voor scholen hebben we van bij het begin beslist om met een deel van de winst ons speelgoed tot bij educatieve instanties te brengen die gezinnen die het moeilijker hebben ondersteunen. Het zijn onze Cleverclixx-klanten die zullen beslissen naar welke goede doelen de winst juist gaat. Eind dit jaar houden we daarvoor een poll op onze sociale mediakanalen”, eindigt Sophie.