Sophie Claes, CEO van De Gele Flamingo: “Ik heb al een paar keer bereikt wat ik wilde bereiken en elke keer pas ik mijn ambities aan”

MALLE - 13.000 verschillende artikelen liggen er in het magazijn van de webwinkel De Gele Flamingo te wachten op klanten. Oprichter en zaakvoerder Sophie Claes leidt ons rond tussen de rekken terwijl ze enthousiast haar verhaal doet.

De Gele Flamingo verkoopt baby- en kinderspullen, maar ook steeds meer producten die daar wat mee te maken hebben, zoals verzorgingsproducten voor jonge moeders en producten voor de hele familie, deco en lifestyle producten. De zes magazijnmedewerkers moeten die zo snel mogelijk vinden in het grote magazijn. Sophie is trots op het nieuwe tracingsysteem met barcode, dat hen daarbij helpt.

De Gele Flamingo is geëvolueerd van een webshop voor geboortelijsten naar wat hier nu allemaal ligt. Kan het gamma nog uitbreiden?

Er zijn altijd nieuwe trends en nieuwe producten. Het gamma breidt dus vanzelf uit. Maar we zien de groei ook in gebiedsuitbreiding. We verkopen al redelijk veel in Nederland, maar we kunnen daar nog groeien. Sinds november hebben we ook een Engelstalige versie van onze website, zodat de hele wereld nu bij ons kan kopen. Dus zelfs met het huidige gamma kunnen we meer markten en meer mensen bereiken.

Wat zijn vandaag de trends in de kinderkamer?

Voor onze klanten zijn dat rustige, neutrale kleuren. Cappuccino, crèmekleurig, gecombineerd met caramel. Ook de aardetinten blijven het goed doen. We zien ook veel hout.

Is er een verschil tussen klanten die online kopen en klanten die een fysieke winkel verkiezen? Uiteindelijk zijn het toch allemaal jonge gezinnen.

We zitten in het midden-, of zelfs wat hogere segment. De goedkoopste buggy’s vind je bij ons niet. We merken dat we mensen bereiken die niet het meeste, maar wel het mooiste willen voor hun kinderen, en daarvoor willen sparen.

Ik zou mijn keuze niet kunnen maken uit zoveel verschillende producten op de website.

Daarom hebben we vorig jaar ook een fysieke winkel geopend in Sint-Antonius-Zoersel. Het lijkt of je daar onze Instagramaccount betreedt. De sfeer die je op Instagram ziet, wordt in de winkel doorgetrokken. Heel inspirerend, kamertjes die mooi ingericht zijn, zodat mensen kunnen zien hoe ze hun eigen kinderkamer kunnen inrichten. Zo helpen we de mensen om tussen het bos de bomen te zien. Zeker voor geboortelijsten werkt dat. Maar we hebben ook online allerlei tools om daarbij te helpen. We hebben checklists die klanten kunnen downloaden, zodat ze kunnen zien wat ze nodig hebben voor de slaapkamer of voor het badje. Klanten kunnen dus alles zelf online doen, maar voor wie toch hulp nodig heeft, zijn wij hier. Hier werken allemaal mama’s, die de jonge gezinnen kunnen bijstaan.

Je maakt veel gebruik van de sociale media. Waarom?

Velen denken dat je daar veel directe verkoop uit haalt. Soms is dat inderdaad het geval, wanneer je iets nieuws aanbiedt dat qua prijs goed zit, een hebbeding. Dan klikken en bestellen de klanten. Wij zien de sociale media eerder als een awareness kanaal. Zodat mensen aan je blijven denken. Is het kindje jarig? Bij De Gele Flamingo verkopen ze versiering voor het feestje. Of je je maakt er een wenslijst aan. Dank zij sociale media blijven we in het hoofd van de mensen zitten en kunnen we hen inspireren met nieuwe foto’s en filmpjes. Sinds ik met De Gele Flamingo ben begonnen, zijn er al veel concurrenten bijgekomen. Je wilt wel dat de klanten eerst aan De Gele Flamingo denken wanneer ze iets nodig hebben.

Is dat ook de reden voor de naamkeuze?

Nee, dat is eerder een toevallige keuze geweest.

Een roze flamingo mocht het niet zijn.

Geel is een enthousiaste kleur. Dat past bij mij. Roos leek me te meisjesachtig. Een flamingo is niet geel, maar wij zijn ook anders dan de rest. We proberen het anders te doen, andere dingen aan te bieden. En van de mensen die hier werken, is ook een beetje een hoek af.

Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?

Een aantal keren per week loopt mijn wekker om vijf uur af. Dan heb ik een paar uur om mijn mails bij te werken. Vooral die mails waarbij ik echt moet nadenken. Daarna ga ik douchen en dan rijd ik naar het magazijn in Malle, of naar de winkel in Sint-Antonius. De dag wordt gevuld met meetings met leveranciers, marketingmeetings, bestellingen plaatsen, planningen maken en bijsturen. De administratie, het betalen van facturen, bewaar ik voor de weekends.

Wanneer ben je klaar?

Ik probeer hier om zes uur te vertrekken, zodat ik toch op een deftig uur thuis ben. Dan help ik mijn dochter, die in het vierde leerjaar zit, bij haar huiswerk. Er zijn avonden dat ik probeer niets te doen, maar vaak is er nog een opleiding, een project of een event waarvoor ik ben uitgenodigd. Ik ga wel eens uit eten met vriendinnen. Vrijdagavond gaan we frieten halen en blijven we gewoon thuis. In het weekend werk ik van 7 tot 11, maar dan zijn we weg.

Toch nog van 7 tot 11, in het weekend?

Ja. Tijdens de week krijg ik dat niet gedaan. Soms blijf ik wel eens een halve dag thuis werken om me beter te kunnen concentreren.

 

De Gele Flamingo bestaat negen jaar. Werk je nu meer of minder dan in het begin?

Ik werk anders. In het begin deed ik alles. Pakketjes maken en dichtplakken. ’s Avonds verwerkte ik mijn mails. Elke avond, tot één uur ’s nachts. Anders lukte het niet om alles tijdig klaar te krijgen. Die operationele dingen doe ik nu niet meer. Onze costumer service is een heel goed team. Maar er komen weer andere dingen voor in de plaats.

Zoekt de moderne ondernemer niet naar een work-life balance?

Vorig jaar, toen ik was genomineerd voor de Womed Award, heb ik veel gebabbeld met andere vrouwen die ondernemen. Als we het daar over de work-life balance hadden, begon iedereen keihard te lachen. Als je ondernemer bent, gaat dat niet. Het klinkt wel mooi. Ik probeer op de moment dat ik vrij ben, echt op vakantie te gaan en ervoor te zorgen dat ik een keigrave tijd beleef. Zodat ik het gevoel heb dat ik leef. Maar ik doe dit werk ook erg graag. Dit is mijn hobby, het geeft me veel energie.

Maar je dochter naar school brengen of halen, dat zit er niet in.

Halen niet, brengen wel. Mijn dochter heeft me er wel een iets over gezegd, maar het is het een of het ander. Als ik haar om drie uur zou gaan halen, kan ik dit niet doen. Dat probeer ik haar ook bij te brengen, dat alles wat wij hebben en kunnen doen, niet vanzelf komt.

Zie je jezelf dit over twintig jaar nog doen?

Dat weet ik eigenlijk niet. We gingen altijd erg ver op vakantie, maar toen dat vanwege Covid niet meer kon, hebben we Kreta ontdekt. Daar zijn we ondertussen al verscheidene keren geweest, zelfs tijdens de paasvakantie nog enkele dagen. We huren daar een huisje op een berg. Er is niets of niemand rond je, alleen de zee die me zoveel rust geeft. Dan denk ik: als ik ooit een week per maand op zo’n plaats zou kunnen zitten, op een berg wat lezen, goed eten en af en toe eens vrienden ontvangen, dat zie ik wel zitten.

Met een online shop ben je niet gebonden aan een plaats. Dat kan je ook vanuit Kreta doen.

Ik heb in Kreta mijn computer wel bij me. als er vragen zijn, kan ik die meteen beantwoorden.

Toch!

Dat gaat niet anders. Een call die je echt moet doen, een nieuw project dat start. Maar ik heb wel geleerd om te zeggen: als het niet in brand staat, trek dan uw plan. Dat lukt ook keigoed. Ik heb een supergoed team.

Wanneer denk je: ik ben geslaagd in mijn opzet?

Dat gevoel heb ik al een paar keer gehad. Dat merk ik wanneer vrienden me vragen om eens terug te kijken. Ik kijk altijd vooruit. Op dit ogenblik bouwen we een magazijn in Schoten. Wat kunnen we doen om daar nog groter te worden? Maar toen ik hiermee net was begonnen, heb ik eens tegen een vriendin gezegd: hoe cool zou het zijn als ik me hiervan ooit een loon zou kunnen uitbetalen? Dat was een eerste mijlpaal. De volgende stap was om een team rond mij uit te bouwen. Ik heb al een paar keer bereikt wat ik wilde bereiken en elke keer pas ik mijn ambities aan.

De concurrentie zit niet stil. Je moet jezelf nog een paar keer heruitvinden.

Zeker in e-commerce. Dat is een wereld die erg snel verandert. Maar dat houdt het spannend.

Het boezemt je geen angst in?

Nee. Ik kijk vooruit. Ik ben nu al de organisatie aan het vormen voor wat we over vijf jaar willen bereiken.

Wanneer is het nieuwe magazijn klaar?

In de tweede helft van 2023. Voorlopig zitten we nog goed in Malle. Maar volgend jaar geven we een openingsfeest. Dat hebben we hier niet kunnen doen.

Geef je wel eens een feest voor het personeel?

Dat hebben we enkele maanden geleden gedaan. De voorbije twee jaar kwam er dat niet van. We zijn op een partybus gestapt, zijn gaan karten. Daarna bouwde Regi een feestje in onze bus, tot we op onze bestemming waren, een spa-hotel in Limburg, waar iedereen kon relaxen. We hadden twee jaar keihard gewerkt, de zotste uren geklopt, avonden, weekends. Het mocht er dus eens los over zijn.

Nu verwachten jouw medewerkers elk jaar zoiets.

Ik heb al een paar keer gezegd: mannekes, hier is echt het budget van twee jaar aan uitgegeven. Maar ik probeer altijd wel iets leuk of origineel voor hen te bedenken. Ik geniet ervan om dan hun reacties te zien.

Beluister hier de podcast met Sophie Claes.

Lees ook: De Gele Flamingo realiseert een omzet van 6,5 miljoen euro.