Het softwarebedrijf Samandar verhuist binnenkort naar een nieuw pand in Deurne. Daarmee zet de start-up zijn snelle ontwikkeling verder. Samandar is gespecialiseerd in software voor expeditiebedrijven, logistieke ondernemingen en overheidsinstanties.
Samandar? Een bon mot van de stichters van het bedrijf die de naam oppikten uit de geschiedenis. Samandar was een stad aan de oevers van de Kaspische Zee waar christenen, moslims en joden ooit vreedzaam samenleefden. Samandar werd opgericht in 2011 door drie vennoten die elk voor zich al enkele jaren aan ervaring in de informatica bijeengewerkt hadden. Kurt Neumann werkte lange tijd in de expeditiewereld als lijnagent. Na enkele tijd zette hij zijn eigen bedrijfje op dat als Netvisie in dezelfde wereld actief werd. Met Stefan De Deken haalde hij een eigen systeembeheerder in huis. Enkele jaren geleden kwam Walter Celerier bij de ploeg en ontwikkelde in functie van de maritieme wereld een eigen softwarepakket Samandar Agency.
Waarom de samenwerking dus niet best formaliseren? De drie zetten in dit opzicht samen de start-up Samandar op die in enkele maanden tijd zijn marktpositie kon bevestigen. De verwachtingen voor de eerste twee jaar werden al in het eerste jaar gehaald….
Samandar ontwerpt en onderhoudt nu moderne netwerken voor havenbedrijven en gemeentelijke diensten. Het bedrijf werd oa. voor Cosco en OMT. Ook de gemeentediensten van Brecht en Schilde worden bediend door Samandar. Met Geert Defour nam Samandar overigens zijn eerste vaste personeelslid in dienst. Het bedrijf draait uitstekend. Vandaar ook de beslissing om te verhuizen naar een groter pand aan de Bisschoppenhoflaan in Deurne. Het gaat om een voormalig bankkantoor waar het gelijkvloers zal verbouwd worden tot een kantoor met vergader- en opleidingsruimtes. “Het is de bedoeling dat wij er tegen het einde van dit jaar onze intrek in nemen”, zegt Geert Defour.
“Ons slagwoord is ontzorgen”, zegt Geert Defour nog. “Wij maken niet zomaar een softwarepakketje waarmee we de klant nadien alleen laten zitten. Wij analyseren eerst de reële behoeftes van elke klant en passen ons basispakket daaraan aan. Niemand betaalt dus voor dingen die men in feite nooit gebruikt. Ontzorgen? Ja, dat betekent dat wij de klant garanderen dat zijn ICT en zijn software perfect werken zodat iedereen naderhand zijn werk kan doen. Daar zorgen wij dan voor, zonder dat de klant zich zorgen moet maken.”