Vooral de gommetjes doen het uitstekend. Maar ook de caramellen, de ohlala’s, de chewing gum, de rolletjes King, lollies en bonbons enz. gaan vlot over de toonbank in tankstations, supermarkten, krantenshops en voedingswinkels. Continental Sweets Belgium uit Lier is een toonaangevend distributeur van snoepgoed. “Kleinere verpakkingen doen het vandaag makkelijker dan grote hoeveelheden”, zegt algemeen directeur Alain Carteus. “Ook bij ons is het crisisgevoel toch echt wel aanwezig.”
Continental Sweets Belgium heeft een hele weg afgelegd. Het bedrijf hoorde destijds nog bij de groep Continental Foods uit Puurs. De onderneming werd in de jaren tachtig doorgeschoven naar Campbell Soup. Via de tussenstations van CSM en Leaf International kwam de distributeur finaal bij de Duitse groep Katjes terecht. De Duitsers hebben nu 85% van het kapitaal in handen, het management heeft de resterende 15%.
Verleden jaar werd een omzet bijeengewerkt van 27 miljoen euro. Het bedrijf stelt 53 mensen tewerk. “De resultaten liggen in de lijn van de verwachtingen”, stelt Alain Carteus.
Met merken als Lutti, King, Läkerol, Red Band, La Vie, Pauly, Sportlife en de Confiserie Thijs heeft Continental Sweets in al die jaren een mooie portetefeuille opgebouwd. Op een bepaald moment deed het bedrijf enkel nog aan pure distributie. Begin dit jaar was er evenwel de opportuniteit om het destijds verkochte Lutti terug over te nemen. Met een participatie van 49% in de Waalse onderneming heeft Continental Sweets nu toch weer een voet tussen de deur van een productiebedrijf.
Sinds de overname door de Duitse groep Katjes worden enkele oefeningen uitgeschreven met Duits snoepgoed. Het is nog wachten op de resultaten. Indien die positief zijn zullen de producten van Katjes onder de merknaam Lutti geschoven worden.
Katjes is de vierde grootste snoepproducent van Duitsland.