Shoot and Hang, een Antwerpse start-up van To Baaten kreeg in enkele weken zijn volledige startkapitaal bijeen via crowdfunding. Charlie, het online managazine van Jozefien Daelemans zal het ongetwijfeld evenmin moeilijk hebben om het objectief van 30.000 euro te halen. Crowdfunding is hier als alternatieve financieringsvorm evenwel nog niet sterk ingeburgerd .
Bij Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland gelooft men niettemin sterk in crowdfunding, letterlijk: financiering door de massa. Wat betekent dat een groep mensen een klein bedrag inbrengt om een project of onderneming te financieren. ‘Voor startende ondernemers is financiering via de bank niet altijd even vanzelfsprekend, voor hen kan crowdfunding dan een goede oplossing zijn. Daarom startten we eind vorig jaar een crowdfundingatelier op. Van de vijf bedrijven zijn er al twee gestart met hun campagne. Eentje daarvan behaalde het vooropgestelde doel in een mum van tijd’, zegt Victoria Smet, coördinator van het project. De andere ondernemers starten binnenkort ook hun campagne op.
Momenteel zit crowdfunding in België in een beginfase. ‘Maar steeds meer pikken we succesverhalen op van startende ondernemers die op deze manier geld ophalen.’ Daarom startte Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland in december een atelier op waarin zes ondernemers begeleid worden bij de voorbereiding van hun crowfundingcampagne. ‘We schakelden Douw en Koren, een Nederlands crowdfunding consultancybureau, in om de deelnemers te helpen bij de belangrijke keuzes die naar voor komen bij een campagne. Je moet goed weten wat je wil bereiken met een dergelijke crowdfundingcampagne: wil je enkel geld ophalen? Wil je een succes tonen aan je klanten? Wil je ambassadeurs of betrokkenheid creeëren voor je project? De voorbereiding van zo’n campagne is essentieel’, schetst de projectcoörinator.
En niet zonder succes, zo blijkt. ‘Ondernemer To Baaten van het bedrijf Shoot and Hang startte onlangs zijn campagne op en haalde al halverwege de looptijd zijn doelbedrag.’ Shoot and Hang is een webapplicatie waar consumenten en bedrijven eenvoudig een foto kunnen afdrukken en onmiddellijk ook laten inlijsten.
Ook Jozefien Daelemans van Charlie Magazine startte met haar campagne. Charlie is een vernieuwend online magazine dat in maart 2014 werd opgezet als reactie tegen het klassieke media-aanbod. Haar lezers willen dat het magazine onafhankelijk blijft. Via crowdfunding kunnen ze dat mee helpen realiseren. Charlie nam een knappe start. Daelemans haalde nu al 26% van haar doelbedrag op.
Naast financiering biedt crowdfunding nog verschillende andere voordelen. ‘De projecteigenaar kan meteen zijn producten testen in de markt’, verduidelijkt Victoria. ‘Een ‘like’ op facebook is gemakkelijk. Maar mensen echt overhalen geld te geven, is wat anders. Door een crowdfundingcampagne te lanceren, kan je die markt echt valideren. Je doet als het ware aan marktonderzoek. Je kan via een enquête gaan vragen wie er jouw product wil kopen. Maar via crowdfunding weet je ook wie er werkelijk voor wil betalen. Zo weet je of het product of de dienst aan zal slaan. Bovendien krijg je zeer waardevolle feedback van deze eerste klanten. De financierders die er vanaf het begin bij zijn, kan je ook echt als ambassadeurs inschakelen. Zij voelen zich zeer nauw betrokken bij de eerste fases van je bedrijf en zullen dat ook mee uitdragen naar andere fans’, besluit projectcoördinator Victoria Smet.
De andere deelnemers die hun inzamelcampagne opstarten zijn:
* Your’in: een onderneming van Wouter Verhulst en Geert Torfs. Ze zetten het social mediaplatform Your World op. Dat is een online sociaal media platform voor kinderen. Het leert ze om op een veilige manier om te gaan met sociale media.
* Myshelf van Anouk Taeymans: met Myshelf ontwikkelt Anouk hippe ingebouwde kasten die je als consument zelf kan samenstellen. Door een crowdfundingcampagne, kan Anouk haar modulair kastensysteem op de markt brengen.
* Save Our Shape (SOS) is een project van Nicky Vergouwen. Het wordt een webshop voor naaipatronen op maat.