live-the-world-3jpg

Antwerps reisplatform Live the World neemt concurrent itinari over

ANTWERPEN - Het Belgische reisplatform Live the World, dat mensen informeert over unieke reizen en ervaringen, neemt concurrent itinari over. Het geeft zijn gebruikers hiermee toegang tot meer dan 5.000 reisverhalen en tips van lokale bewoners in maar liefst 65 landen. Live the World bereikt door de overname meer dan 5 miljoen reizigers wereldwijd. Om zijn technologie verder te ontwikkelen en groeiplannen te realiseren bereidt de start-up een nieuwe kapitaalronde voor.

“Op onze interactieve online wereldkaart vind je duizenden avontuurlijke wandelingen, boeiende citytrips en andere activiteiten terug. Je kan ze opslaan voor later of meteen boeken en zo je eigen reis uitstippelen”, klinkt het bij Live the World. Door zijn interface te koppelen aan de authentieke verhalen van itinari, wil de Antwerpse start-up, die begeleidt wordt door Start it @KBC, hét platform worden voor mensen wereldwijd op zoek naar unieke reiservaringen.

“Met deze overname realiseren we een enorme schaalvergroting en kunnen we onze gebruikers een veel groter aanbod aan unieke ervaringen bieden”, zegt Joris Vanherp, CEO Live the World. “Het laat ons toe grote stappen te zetten op vlak van technologie en betere partnerships af te sluiten met reisbedrijven. We zijn dan ook erg enthousiast dat we onze visie nu samen verder kunnen realiseren.”

“De synergie tussen beide bedrijven was vanzelfsprekend vanwege ons gemeenschappelijk doel: reizigers wereldwijd bedienen met authentieke, inspirerende inhoud”, vertelt Nicolas Casula, oprichter van itinari, blijft aan boord als adviseur van Live the World. “De content van itinari zal als een hefboom werken voor Live the Worlds ambitie om elke lezer te matchen met de ideale reis. Als adviseur help ik het bedrijf graag verder op zijn pad naar wereldwijde expansie.”

Win-win

Volgens onderzoek van Booking.com wil 68% van de reizigers authentieke ervaringen hebben die representatief zijn voor de lokale cultuur. Amadeus 2022 Travel Trends wijst bovendien op een toename van het aantal zoekopdrachten naar ‘epische bestemmingen en ervaringen’. “Mensen zijn duidelijk op zoek naar alternatieven voor de drukke toeristische attracties”, meent Joris Vanherp. “Het zijn locals die daar de beste tips over kunnen geven. Wij maken het makkelijk voor mensen om die info te vinden.”

Groeiplannen

Live the World is wereldwijd actief en telt de meeste gebruikers in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Benelux. De Belgische startup, opgericht in 2020, verviervoudigde in 2022 zijn bezoekersaantal en wil dit verder laten groeien naar 10 miljoen tegen 2025. Daarnaast wil Live the World zijn aanbevelingen nog beter gaan personaliseren op basis van artificiële intelligentie. Om die ambities te verwezenlijken bereidt Live the World een nieuwe kapitaalronde voor. Eerder investeerden enkele fondsen, business angels en Vlaio al 1,5 miljoen euro in beide bedrijven.