SMC Pneumatics zoekt hoogopgeleide verkopers

pneuSMC Pneumatics uit Wommelgem is op zoek naar een nieuwe generatie verkopers “want de tijd van louter vlotte verkooppraatjes is voorbij.” Salesmensen worden hoogopgeleide business consultants en klanten zullen voor hun advies zelfs betalen. SMC is op wereldschaal de grootste leverancier van pneumatische componenten. De Japanse multinational runt in Wommelgem een Europees distributiecenter.

SMC Pneumatics zoekt verkopers met een technisch beroepsprofiel. Ingenieurs die meedenken met de klant. ‘Door de complexiteit van onze business is het een uitdaging om goed opgeleide mensen te vinden. Wij hebben veel sales engineers op de baan want we willen dicht bij onze klanten staan’, zegt managing director Hugues Maes van SMC België. ‘Onze missie is het lokaal aanbieden van innoverende producten en diensten voor industriële automatisering en hiervoor samenwerken met onze klanten.’

Die visie inzake samenwerking huldigt ook professor en management consultant Régis Lemmens die in 2010 startte met het onderzoek ‘Sales 2020’ naar de eigenschappen die verkopers in de toekomst nodig zullen hebben. In zijn nieuw boek ‘From Selling to Co-Creating’ legt professor Lemmens uit dat twee grote trends zich aandienen.

‘Bedrijven zoeken naar méér toegevoegde waarde en die kan je brengen door co-creatie’, aldus professor Régis Lemmens. ‘Dat is de eerste trend op verkoopgebied: innovaties bij uw klanten mee stimuleren en ontwikkelen. De tweede trend is de opkomst van eco-systemen. Dit gaat gepaard met co-creatie en wil zeggen dat bedrijven oplossingen zoeken – vaak ver buiten hun competentie – door samen te werken met andere bedrijven en klanten. Je brengt uw klant in contact met andere klanten die voor een bepaald project toegevoegde waarde leveren. De verkoper fungeert hier als de manager van een netwerk.’

Professor Régis Lemmens zette zijn visie uiteen op een sales trainingsdag van SMC Pneumatics. Het logische gevolg van de evolutie die professor Lemmens ziet, is dat de verkopers van de toekomst business consultants zullen zijn. Hoogopgeleide mensen die vooral in team zaken doen. Klanten gaan zelfs betalen voor hun advies.

Hugues Maes van SMC beaamt: ‘Hoe beter de service, hoe makkelijker je de klant kunt overtuigen en behouden. Verkopen evolueert naar samenwerken met de klant en diens vragen en problemen oplossen. Zo ontwikkelt SMC heel klantspecifieke en kwalitatief hoogstaande producten. Daarvoor heb je dan ook verkopers nodig die werken met een grote kennis van zaken. Ingenieurs of technici die deze aanpak aanspreekt, zijn bij ons van harte welkom!’

SMC Pneumatics werd in 1959 door Yoshiyuki Takada gesticht in Japan en is wereldmarktleider op het gebied van pneumatische componenten en systemen voor industriële automatisering. Zo vervaardigt en levert SMC onderdelen voor onder meer de life science industry, automotive industry, food and packaging industry en electronics industry. SMC is actief in 78 landen en heeft wereldwijd meer dan 15.000 werknemers in dienst. Naast de vestiging in Wommelgem is er voor de Benelux ook een vestiging in Amsterdam.

SMC Pneumatics investeerde aan de Nijverheidsstraat in Wommelgem 3,5 miljoen euro in de uitbouw  van een eigen Europees distributiecentrum. SMC heeft wereldwijd meer dan 11.000 basisproducten die in 620.000 uitvoeringen leverbaar zijn. In Wommelgem zijn liefst 30.000 producten opgeslagen. De magazijnen werden onlangs met 5000 vierkante meter uitgebreid tot 23.000 vierkante meter.