Smartbox Group zegt u misschien niets, maar een van haar sterproducten, de Bongo cadeaubon, allicht wel. Smartbox Group Ltd HQ, pionier van het concept van “beleveniscadeaus”, heeft zijn hoofdkantoor in Dublin (Ierland) en Belgisch kantoor in de Kronenburgstraat in Antwerpen, waar de Bongo trouwens zijn ontstaan vond.
De groep kondigde op 29 juni de afsluiting van het boekjaar 2016-2017 aan met een omzet van 480 miljoen euro. Dat is een stijging van niet minder dan +11% waarmee de groep de helft van de Europese omzet, geschat op een miljard euro in 2016, vertegenwoordigt.
In Europa werden bijna 13 miljoen beleveniscadeaus verkocht in 2016. Smartbox Group verkocht in diezelfde periode al 6,5 miljoen beleveniscadeaus, wat neerkomt op elke 5 seconden 1 beleveniscadeau.
De voorbije vier jaar klom Smartbox Group, onder leiding van ceo en president John Perkins, naar de top als Europees marktleider met een marktaandeel van 65%.
De positieve groepsdynamiek is te danken aan de organische groei, maar ook aan enkele strategische overnames de afgelopen jaren, zoals Bongo en Cadeaubox in Antwerpen. Door de recente overname van Odisseias, de n°1 van de Portugese beleveniscadeaus, is Smartbox vandaag aanwezig in 11 landen.
De leider van beleveniscadeaus blijft ook in in België progressie maken.
Er zijn 700 verkooppunten in België die de doosjes van Smartbox verkopen en daarnaast hebben ze ook 11 eigen winkels. Voor het Belgisch grondgebied zijn er bijna 3.000 partners waarvan meer dan 1.600 gelegen in België zelf.