Een groot maritiem schip dat de Antwerpse haven binnenvaart, moet door sleepboten worden begeleid naar een sluis of een kaai. De sector van de sleepboten wordt al een hele tijd gegijzeld door een verhitte discussie: welk bedrijf is fatsoenlijk bezig en welk bedrijf niet?
De vakbonden maken een duidelijk onderscheid tussen het ‘brave’ bedrijf Boluda Towage Europe en het ‘stoute’ bedrijf Antwerp Towage.
300 versus 2 werknemers
Boluda Towage Europe is een Spaans bedrijf dat meer dan driehonderd mensen tewerkstelt in de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent-Terneuzen. “Dat bedrijf respecteert de loon- en arbeidsvoorwaarden die op sectorniveau zijn afgesproken door de sociale partners”, zegt Jacques Kerkhof, federaal secretaris Maritieme Sectoren bij de Belgische Transportbond (een vakbond).
“Maar Boluda moet concurreren tegen Antwerp Towage (AT), dat amper twee mensen tewerkstelt. Dat bedrijf heeft geen sleepboten. Het huurt alles in van verschillende firma’s, bijvoorbeeld boten van andere sleepvaartbedrijven en personeel van interimkantoren uit Nederland.”
Jacques Kerkhof
“De buitenlanders die de sleepboten dan besturen, krijgen wel een degelijk uurloon, maar hun werkgevers betalen de sociale lasten in het buitenland”, zegt Kerkhof. “Dat is goedkoper, maar daardoor heeft AT jarenlang nul euro bijgedragen aan de sociale zekerheid in België. De loonkosten voor die concurrenten liggen 37% lager dan die van Boluda. Op deze manier wordt een goed bedrijf zoals Boluda dat de regels respecteert, doodgeconcurreerd door een malafide bedrijf.”
MedTug loopt over naar de andere kant
Boluda Towage Europe heeft een klacht ingediend tegen Antwerp Towage bij de rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen. De uitspraak daarover wordt later deze week verwacht. Zowel Boluda als Antwerp Towage willen in aanloop naar die rechtszaak geen commentaar geven. Maar MedTug heeft blijkbaar niet op die gerechtelijke uitspraak gewacht.
Het bedrijf is in 2020 in Antwerpen opgestart, om de schepen van de rederij MSC te slepen. MedTug deed daarvoor een beroep op Antwerp Towage. Zelf stelde MedTug geen mensen tewerk. “Wij hebben MedTug er herhaaldelijk op gewezen dat Antwerp Towage de regels niet volgde, maar het besloot toch om met hen zee te gaan”, zegt Jacques Kerkhof.
“Nu heeft MedTug dan toch beslist om zijn eigen sleepdienst op te schorten, en om dus ook geen beroep meer te doen op de diensten van Antwerp Towage. MedTug zal nu beroep doen op de diensten van Boluda, het bedrijf dat de regels dus wel volgt.”
Daarmee is de strijd van de vakbonden nog niet gedaan. “We zijn blij dat MedTug heeft beslist om de loon- en arbeidsvoorwaarden op sectorniveau te respecteren. Maar nu moeten ook andere bedrijven, zoals Antwerp Towage, dat doen”, zegt Jacques Kerkhof.