“We hadden al langer nood aan een zwaardere elektriciteitsaansluiting”, begint Jef Van Ballaert. “De koelingen en machines in onze beenhouwerij verbruiken dag en nacht veel elektriciteit. De facturen waren buitensporig, en wanneer je veel toestellen tegelijk laat draaien, kan je in de problemen komen. Zonnepanelen van Eco Technics voorzien ons al van groene stroom, maar die capaciteit volstaat al lang niet meer om aan onze noden te voldoen. Gelet op onze grote nood, volstaat laagspanning niet meer. Een middenspanningscabine vergt echter veel ruimte.”
Samen met het aangrenzende verzekeringskantoor investeerde van Ballaert daarom in de plaatsing van zo’n middenspanningscabine. Daarin staat voor elk bedrijf een transformator. Perter Aertsen van verzekeringskantoor Aertsen & Partners liet ook een snellader installeren, gekoppeld aan de cabine.
“Wij dachten binnen ons bedrijf al langer na over de omslag naar elektrisch rijden”, reageert Peter Aertsen. “Maar bij al onze werknemers thuis een laadmodule installeren, was complexer en niet voor iedereen praktisch haalbaar. Deze openbare snellader is nu zowel door onze medewerkers als buurtbewoners te gebruiken. Een mooie oplossing dus voor wie in de buurt woont, maar de wagen niet thuis kan laden omdat die bijvoorbeeld op een appartement woont.”
Voor en door Brechtenaren
Voor het plaatsing van de cabine en de snellader werkten de ondernemers samen het Brechtse Eco Technics. “Voor grote zonne-installaties bij bedrijven plaatsen wij gewoonlijk verschillende laadpalen. Deze situatie vroeg om een specifieke aanpak. Met deze DC module laadt je je elektrische auto in vijftien tot dertig minuten volledig op. Twee auto’s kunnen tegelijkertijd laden”, schetst Wim Eelen van Eco Technics. “Een snellader onder de kerktoren, pal in het centrum van Brecht, maakt het voor veel inwoners mogelijk om de wagen hier even weg te zetten en vlug enkele boodschappen te doen, om daarna weer elektrisch verder te rijden.”
“Dankzij de middenspanningscabine lopen de energiefacturen minder hoog op. We verbruiken dan ook veel elektriciteit”, berekent slager Jef Van Ballaert. En ook Peter Aertsen is tevreden. Hij hoopt samen met Van Ballaert andere ondernemers te inspireren. “Wij halen vooral voordeel uit de openbare snellader. Het zal nodig zijn en de vraag naar laders zal alleen maar stijgen, want er komen steeds meer elektrische wagens bij”, klinkt het.