Koen Van Oorschot Foto: Wim Hendrix

Slachting in taxiwereld? Alleen wie drastisch vernieuwt, overleeft

ANTWERPEN - De ene na de andere taxifirma komt in zwaar weer. Het digitale platform Uber, dat zijn eerste stapjes zet in Antwerpen, is maar één van de uitdagingen. DTM Deurne kwam vorig jaar nog met een stevig plan om te vernieuwen met oog op alle nieuwigheden. Helaas.

Het nieuwe concept heette BEEP+, was een mix van taxi ‘klassieke’ en ‘nieuwe’ stijl, en stond onder andere voor het afschaffen van de klassieke meter en het samenbrengen van de dispatch-diensten. Ook een nieuwe app moest een taxi nemen weer sexy maken voor de klant. Maar BEEP+ is nu samen met DTM ten onder gegaan. Stukje geschiedenis: in 2015 had DTM al Metropole Taxi, gevestigd op het Eilandje, overgenomen.

VHF, firma met voet aan de grond in Boechout en Brasschaat en medeoprichter van BEEP+, blijft hoopvol: “Wij zijn uniek omdat ons hele wagenpark elektrisch is”, zegt Frank Van Hoof, zaakvoerder. “We hebben ook nog andere vernieuwingen in de pijplijn zitten. Met onze 25 wagens en onze eigen aanpak gaan we graag verder, je hoort binnenkort wel van ons, in positieve zin.”

 

Een soortgelijke reactie bij Koen Van Oorschot, die als topman van Antwerp-Tax (opgericht in 1929) ook voorzitter is van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (Aptu). “Ik betreur het faillissement van ons gewaardeerd lid DTM. Maar vanuit de Unie wijs ik ook op het gebrek aan overheidssteun waarmee wij jaren te maken kregen. Als we de deuren hadden gesloten in de coronaperiode, hadden we steun gekregen. Maar wij verkozen om de haven te laten draaien, mensen te vervoeren naar bijvoorbeeld het ziekenhuis, en dus door te gaan in het belang van economie en maatschappij. Taxi is een essentiële sector hé.”

Door dat gebrek aan steun zijn dus grote gaten geslagen. Van Oorschot: “En toen we daarna een beetje opveerden, kwam die nieuwe klap, de energieprijzen. Samen met de opgelegde indexeringen werd het heel moeilijk.”

Ook Antwerp-Tax zet grote stappen naar het elektrisch maken van zijn wagenpark, en installeerde zopas dertig oplaadpunten. En er zijn ook andere vernieuwingen en samenwerkingen. Van Oorschot: “Ik blijf geloven in taxi, er zullen altijd mensen zijn zonder rijbewijs. Of mensen die voor een dringende rit op ons een beroep doen.”

Dankzij voldoende buffer blijft Antwerp-Tax ook nog even droog in dit zwaar weer. “Ik heb niet de klassieke glazen bol. En deze gebeurtenis is keihard. Maar als we continu vooruitstrevend zijn, komen we er wel.”