De schoenen- en kledingwinkel Siësta heeft een eigen webshop geopend. Daarmee volgt het bedrijf uit Bornem kennelijk concurrent Torfs uit Sint Niklaas dat eerder al in die richting ging. “Wij zien onze webshop als een aanvullende activiteit op onze vijf winkels”, zegt zaakvoerder Bart De Winter.
Grootvader Frans De Winter zette in 1958 een eigen productiebedrijfje voor pantoffels op in Bornem. Die pantoffeltjes voelden “als een rustpauze aan de voeten aan”, zegt Bart De Winter. “Hij noemde zijn zaak dan ook Siësta. Het ging hem aanvankelijk voor de wind maar naarmate de Europese markten opengegooid werden bleek de concurrentie nu Spanje en Italië moordend. De productie werd daarom geleidelijk stil gelegd. In 1973 werd noodgedwongen omgeschakeld naar een winkelbedrijf. De vernieuwing was toen evenwel opmerkelijk. Siësta was de eerste winkel in Vlaanderen waar de klanten zelf hun schoenen konden kiezen en passen. Dat was toen nog ongezien.”
Siësta is ondertussen uitgebouwd tot een keten met vijf vestigingen. Na Bornmen volgden Boortmeerbeek, Edegem, Schilde en Sint-Martens-Latem. Grootvader Frans De Winter heeft de zaak inmiddels overgelaten aan zijn vijf zonen en zijn ene dochter. Die zijn allemaal actief in de keten en werken het bedrijf verder op tot een toonaangevend embleem. De groep stelt vandaag zo’n 20 mensen tewerk.
Naast de vijf winkels is er nu ook een eigen webshop opgestart. Vreemd toch, schoenen komen on line? Ook Wouter Torfs geloofde er aanvankelijk niet in? Hij moest zijn ongelijk toegeven?
* Bart De Winter: “Wij zien onze webshop als een aanvullende commerciële entiteit naast de gewone fysieke winkels. Wij geven de klanten de kans om ons assortiment te bekijken en een gewenst model on line te bestellen via Bpost of te laten reserveren in een van onze vijf shops. Wij willen het de klant extra makkelijk maken.
De investering in een webshop zal allicht niet zo duur zijn als de inrichting van een bijkomende winkel?
* Bart De Winter: “Klopt. Wij hebben onze webshop laten opmaken door een gespecialiseerd bedrijf dat het on line aanbod tevens diende af te stellen op onze eigen bedrijfssoftware voor het beheer van de stocks. Dat kost uiteraard wel wat maar inderdaad niet zoveel als de inrichting van een nieuwe winkel.”
Reserveren is nog niet kopen?
* Bart De Winter: “75% van de klanten nemen de gereserveerde schoenen naderhand dan toch wel mee naar huis.”
Schoenen kopen die je niet gepast hebt? Vreemd toch wel?
* Bart De Winter: “Toch niet helemaal. Vooral jongeren gaan daar heel makkelijk mee om. Ze zijn er gewoon aan om on line te kopen. Ze voelen niet direct de nood om de schoenen eerst aan de voeten te passen vooraleer ze effectief ook kopen.”
Is de crisis in schoenenland ondertussen voorbij?
* Bart De Winter: “Toch nog niet helemaal. De klanten aarzelen veelal nog. Vroeger kochten ze nieuwe schoenen op vaste data. Bij het begin van een nieuw schooljaar bv. Vandaag is dit niet meer het geval. Terwijl het op 1 september jl. nog relatief zwacht weer was beslisten de mama’s dat de schoenen die nog in de lente gedragen werden best nog een stukje langer mee kunnen. Dat uitstelgedrag is duidelijk voelbaar. Volgens mij een uitloper van de crisis, zeker weten.
Siësta is onderhand een mooi bedrijf geworden. Hoe zit het met de cijfers?
* Bart De Winter: “Die geven we liever niet mee. De concurrentie leest nu eenmaal mee. Maar we mogen best tevreden zijn over onze resultaten, dat wel.”