Shortsea shipping wordt ook voor de haven van Antwerpen steeds belangrijker. Tijdens de eerste zes maanden van het afgelopen jaar werd liefst 46,3 miljoen ton goederen vervoerd, 1 miljoen ton meer dan tijdens diezelfde periode van 2013. Shortsea Shipping behelst alle vervoer over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet gekruist wordt.
Shortsea shipping wordt in die mate gepromoot omdat het vervoer langs de kustlijn en over de binnenwateren logistiek ecologische voordelen biedt. In 2011 werd met 135 miljoen ton voor alle Vlaamse havens een absoluut record neergezet. Na de neergang van de jaren 2012/2013 werd nu een nieuw record gerealiseerd met 143 miljoen ton vervoerde goederen.
Het aandeel van shortsea shipping tegenover de globale trafiek in de Vlaamse havens bedraagt daardoor 53%. Voor Antwerpen bedraagt dat 47,1%.
De binnenwateren zagen hun trafiek met 28.000 ton stijgen. Vooral het Zeekanaal Brussel/Schelde deed het goed met een stijging van 66.049 ton tot 1,06 miljoen ton. Het Albertkanaal zag zijn trafiek met 38.000 ton terugvallen tot 277.000 ton. Een en ander is veroorzaakt door de neergang van de Luikse staalindustrie waardoor er ook minder ertsen vervoerd werden.
Volgens Willy De Decker kunnen vanuit de Vlaamse zeehavens liefst 40 landen bediend worden met shortsea lijndiensten. “Voor elk type lading bestaat er overigens een scheepstype op maat.”