Shipit pionier in multimodaal vervoer

shipitJan D’Haeyer en Jan Goderis leerden elkaar kennen toen ze een MBA volgden. Ze schreven overigens samen hun eindwerk en kwamen finaal tot de conclusie dat hun ideeën over multimodaal transport de basis konden leggen voor een nieuw bedrijf. Met Shipit hebben ze hun logistiek concept waar gemaakt en een eigen onderneming in de markt gezet. Er werken vandaag op de vestiging in Beveren-Kallo zo’n 15 mensen.

Multimodaal transport is vandaag een van de kernstukken van een vlot functionerende haven. Het gaat erom dat goederen in de transportketen efficiënt doorgeschoven worden van zeeschepen naar binnenschepen, treinen of vrachtwgens. En omgekeerd. Shipit heeft zich als startend bedrijf opgewerkt tot een logistiek manager die efficiëncy inbrengt in de transportbewegingen in de havens. Daartoe is zwaar geïnvesteerd in de organisatie van het bedrijf, de IT, de uitbouw van een eigen terminal en dito magazijnen en uiteraard ook in de aanwerving van gespecialiseerd personeel.

“We konden bij de opstart een beroep doen op de steun van de familie Aertssen uit Stabroek die wat zag in onze toekomstplannen. Wij spitsten ons van begin af ook toe op de logistiek rond aannemings- en baggerwerken met grote hoeveelheden stortgoederen. De holding van de familie Aertssen is in dit opzicht van begin af mee in onze onderneming gestapt en heeft onze activiteiten financieel onderbouwd”, zegt Jan Goderis die onderhand samen met Jan D’Haeyer nog altijd als gedelegeerd bestuurder fungeert. In een tweede kapitaalverhoging kwamen ook DG Infra Plus en Rent-A-Port mee aan boord. Dat duidt er meteen op dat de kleine starter van toen gerespecteerd werd voor zijn aanpak.

Shipit is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardig havenbedrijf dat in 2013 tekende voor een omzet van zo’n 10 miljoen euro. “Iets minder dan in 2012 toen we 11 miljoen euro haalden.” 2014 is ondertussen moeizaam gestart. De overslag aan stukgoed liep ook bij andere bedrijven niet vanzelf. Sinds kort loopt het wel weer los.

De investering van zo’n 10 miljoen euro in een nieuwe trimodale terminal en in de opslagfaciliteiten op Linkeroever werpt haar vruchten af. “We hebben de investeringsbeslissingen net voor het uitbreken van de financiële crisis genomen”, zegt Jan Goderis. “Dit was dus aanvankelijk wel eventjes tanden bijten. Wij hebben echter doorgezet en kunnen daar nu positief op terug blikken. Het loopt vandaag vrij goed, ja. Wij stuffen en strippen containers, hebben langlopende contracten lopen met verscheidene belangrijke klanten en schakelen uiteraard ook onze zustermaatschappij Fluviant in die als heuse binnenvaartrederij haar aandeel heeft in onze verdere expansie. Wij hebben op die manier binnen de joint venture APS (A Port Shuttle) een groot aandeel in het zogenaamd intraportuair vervoer in de haven. Wij leveren in dit opzicht een niet onbelangrijke milieubijdrage in de mate dat wij trucks van de weg halen en de containers op binnenschepen plaatsen.”