Als hr-dienstenleverancier biedt Securex alles aan wat een bedrijf nodig heeft om een up-to-date en professioneel personeelsbeleid uit te bouwen. Lonen berekenen, aan welzijn werken, talent in kaart brengen, werknemers opleiden, juridisch advies verstrekken Maar zoals alle organisaties is ook Securex ooit ‘klein’ begonnen.
“Ons merk bestaat bijna 110 jaar. Het was in 1905 dat enkele textielbaronnen op eigen initiatief een ‘Onderlinge verzekeringskas voor arbeidsongevallen’ oprichtten. Hun associatie had zelfs een eigen kliniek in Gent”, vertelt Piet Rosseel, marketing- en communicatiedirecteur bij Securex.
De ondernemingsgeest van de toenmalige directie leidt in 1946 tot de oprichting van het Sociaal Secretariaat Securex en de Mutualiteit Securex. Maar de grote sprong voorwaarts vond plaats in de jaren 70, met een twintigtal overnames op tien jaar tijd. Securex lijfde kinderbijslagfondsen, sociale secretariaten, socialezekerheidsfondsen en externe preventiediensten in en werd een grote maar erg formele organisatie.
“Alles wat we tot eind jaren 90 deden, was erg gefocust op wettelijke verplichtingen. We vulden onze dagen met aangiftes invullen en regels uitvoeren die de overheid aan bedrijven oplegde”, zegt Piet Rosseel.
Betrouwbaar, degelijk, maar ook wel saai. Dat was het imago waar Securex mee zat opgezadeld. “Toen ik hier startte, 19 jaar geleden, had ik zelfs nog nooit van Securex gehoord”, herinnert Piet Rosseel zich. “We waren toen een logge, administratieve machine, een verlengstuk van de overheid. Onze technische expertise was enorm, maar echt aantrekkelijk of bekend als werkgever waren we niet.”
Het millennium bracht verandering. Het was een keerpunt voor Securex als merk. “De komst van het internet en technologie bracht onze organisatie in een stroomversnelling”, herinnert de marketingmanager zich. “Plots ontwikkelden we interactieve webtoepassingen en investeerden we in hr-software.”
“We zijn toen ook anders beginnen te denken”, zegt hr talent director Stefaan Arryn. “Het was duidelijk dat expertise alleen niet volstond om het verschil te maken op de markt. Op dat moment hebben we beslist om een echte partner te willen zijn voor onze klanten. Zaten ze met een vraag over hun personeelsbeleid? Bij ons zouden ze terechtkunnen.”
“Als er vroeger een nieuwe wet kwam, was onze eerste bezorgdheid onze klanten te laten weten wat ze moesten doen om die toe te passen. Nu is onze prioriteit om de meerwaarde te vinden van nieuwe regelgeving”, aldus Stefaan Arryn.
Op die manier bouwde Securex de laatste jaren een zeer diverse dienstverlening uit. Het sociaal secretariaat werd een hr-dienstverlener met aandacht voor de mens achter de cijfertjes. “We werken tegenwoordig heel veel rond duurzame inzetbaarheid. Dat is cruciaal voor alle medewerkers vandaag. Langer en gemotiveerder werken komt er niet zomaar. Als werkgevers hun medewerkers aan de slag willen houden, hebben ze daar een aanpak op maat voor nodig”, zegt Stefaan Arryn.
De fundamenten van die aanpak liggen in het hr-onderzoekscentrum waarin Securex de voorbije jaren heeft geïnvesteerd. “We werken samen met universiteiten en experts om onze dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Het is ook een manier om de vinger aan de pols te houden. Als er wat beweegt op de werkvloer, zien we dat aan onze metertjes”, aldus Piet Rosseel.
De veranderingen hebben ook gevolgen voor het eigen personeelsbeleid. Securex rekruteert niet langer kandidaten met alleen technische expertise. “Dat blijft belangrijk, maar we kijken nu ook meer naar attitude, persoonlijkheid en ondernemersgeest. Wie je bent, is bij aanwerving voor ons belangrijker dan wat je kunt”, legt Stefaan Arryn uit.
Securex werft ongeveer 160 nieuwe medewerkers per jaar aan. “Iemand met een groot leervermogen en de juiste attitude verkiezen we boven een kandidaat met veel ervaring maar met een matige mentaliteit. Kennis en vaardigheden kun je aanleren, met attitude en leervermogen ligt dat moeilijker.”
Door die visie consequent toe te passen bij elke rekrutering wil Securex blijven werken aan een vernieuwende bedrijfscultuur. “Hoe meer ondernemende mensen er op de werkvloer verschijnen, hoe meer initiatief er genomen wordt. Eigenlijk is het eenvoudig, je moet er alleen voortdurend aandacht voor hebben”, weet Stefaan Arryn.
‘Aandacht’ was ook de hartenklop van de allereerste employer branding-campagne die Securex lanceerde in 2006. Met ‘Ik wil aandacht’ als baseline maakte Securex potentiële kandidaten attent op het belang dat de organisatie hecht aan de mens achter de werknemer. “Die campagne heeft echt gewerkt”, herinnert Stefaan Arryn zich. “Ze heeft er mee voor gezorgd dat we nu meer spontane sollicitaties ontvangen.”
Al beseft hij ook het gevaar van een ’te zacht’ imago. “Ons hr-beleid heeft aandacht voor onder andere tijd- en plaatsonafhankelijk werken en we investeren in individuele begeleiding. Zo willen we ook gezien worden, maar dat betekent niet dat er niet hard gewerkt moet worden. Onze doelstellingen zijn ambitieus. Als je Securex alleen aantrekkelijk vindt omwille van je eigen comfort, ben je aan het foute adres.”