Fruit moet als bederfbaar product logistiek snel behandeld worden. De haven van Antwerpen heeft daarbij een internationaal goede reputatie. Het bedrijf Seatrade Reefer Chartering werd in dit opzicht stevig verankerd in de Scheldestad en wil die positionering in de komende jaren nog versterken.
Met de bestelling van nog eens vier zogenaamde reefer schepen in China wil Seatrade zijn vloot nog verder uitbreiden. Enkele maanden terug werden ook al vier nieuwe schepen besteld. De vloot zal daardoor meer dan 100 eenheden bedragen. Reefer schepen zijn relatief kleinere schepen die frozen cargo benedendeks op paletten stapelen en bovendeks in containers.
“Het gaat om speciale schepen die gebouwd worden in functie van fruitladingen”, zegt Fiona Schimmel van het bedrijf. “Wij zijn effectief helemaal toegespitst op de fruithandel. Wij varen met relatief kleinere schepen waarmee we vlot ook de minder grote havens kunnen aandoen en onze ladingen direct van laad- naar loshavens kunnen brengen.” Seatrade heeft bv. een groot aandeel in de trafiek van kiwi’s uit Nieuw-Zeeland.
De prijzendruk in de fruitsector is ondertussen echter moordend. Grote containermaatschappijen vervoeren ook fruit maar slagen er niet in om die trafiek rendabel te maken. Ze proberen daarom de prijzen naar beneden te drukken. Dit neemt niet weg dat Seatrade Reefer Chartering overeind blijft. “Er is nu eenmaal altijd fruit te vervoeren”, zegt Fiona. “Fruit blijft hoe dan ook aan de bomen groeien en moet vervoerd worden.”
Bij Seatrade in Antwerpen werken zo’n 70 man. Het bedrijf is de facto gevestigd op Curaçoa en geeft geen omzetcijfers vrij. De onderneming is in handen van privé-investeerders.