SCOOP lanceert designers en merken

scoopIn de Antwerpse Kloosterstraat hebben Inge Wouters en Benjamin Dawes hun lanceerplatform SCOOP opgezet. Ze willen er beginnende designers en labels mee ondersteunen bij hun opstart. De jonge creatievelingen moeten in dit opzicht niet zelf aanwezig zijn in de winkel. Ze kunnen zich rustig concentreren op hun creatieve exploten.

De SCOOP store is géén pop-up. Merken en producten zullen geregeld wisselen maar de winkel zelf blijft. Het is het gedroomd platform voor jonge designers en nieuwe merken die vaak niet over de middelen beschikken om zelf een verkooppunt te openen. SCOOP store biedt hierop een creatief antwoord: ruimte, organisatie en personeel worden door SCOOP store verzorgd, waardoor de designer zich niet zelf onledig hoeft te houden met de verkoop van zijn of haar producten.

Het komt er dus op neer dat je als beginnend label of designer een stuk van de ruimte huurt voor een vast maandelijks bedrag en dat je je verder van de verkoop niks hoeft aan te trekken. Je bepaalt zelf de prijs van je producten en SCOOP store zorgt voor de verkoop ervan, zonder hier enige commissie voor aan te rekenen.

Ook voor de consument is SCOOP store een interessante
nieuwe shoppingervaring. Je vindt er immers producten die je nergens anders kan kopen en die vaak ook uniek en/of op maat gemaakt zijn. Regelmatig zullen er ook labels bijkomen en andere verdwijnen omdat ze klaar zijn voor de volgende stap, waardoor er altijd wel wat nieuws te ontdekken valt.

Daarnaast zorgt de creatieve omgeving en de diversiteit van het aanbod (kledij, kunst, elektro, juwelen, decoratie, speelgoed, design, accessoires,…) voor een uitzonderlijke beleving in het overigens imposante kader van een oud industrieel gebouw.

Het tarief waaronder jonge designers kunnen huren wordt bepaald aan de hand van de productgroep en de benodigde ruimte. De volledige omzet wordt overgemaakt aan de huurder. Met hun ervaring in retail en financieel economische consultancy, helpen Inge en Benjamin ook de verkoop van de labels. De reacties van klanten worden geregeld nteruggekoppeld opdat ze weten hoe de consument hun producten ervaart. Op die manier kunnen de startende kunstenaars ook voeling krijgen of houden met de markt. Ze kunnen in de SCOOP store ook gratis workshops organiseren of er komen werken, wat de beleving nog sterker maakt voor zowel klant als ontwerper.

Enkele weken na de opening van hun eerste SCOOP store, dromen
Inge en Benjamin al van een tweede vestiging. De reacties – van zowel labels als klanten – zijn unaniem lovend en vele beginnende ontwerpers kwamen reeds vanzelf vragen om mee te mogen instappen. De initiatiefnemers kijken alvast uit naar geschikte ruimtes op goede locaties in de grote steden van het
land…