Safmarine MPV vaart sinds enkele maanden een eigen koers. Het hedrijf is als onafhankelijke rederij losgehaakt uit de groep AP Möller Maersk. “Wij blijven opereren binnen de groep maar we werken nu helemaal op zelfstandige basis”, zegt gedelegeerd bestuurder Jorg Knuttel.
De MPV divisie van Safmarine is destijds als onderdeel van South African Marine Corp. overgenomen door AP Möller Maersk. Safmarine was als Zuid-Afrikaanse onderneming vooral gespecialiseerd in trafiek op de havens van West-Afrika. Met containers en MPV. MPV staat dan voor multi purpose vessels. Safmarine vervoert effectief vooral zogenaamde project cargo. Het gaat dan om machines voor de mijnbouwindustrie, grote machine-onderdelen, petrochemische componenten enz. Daarnaast wordt in de onderscheiden havens ook general cargo opgenomen, van cacaobonen tot malt.
“Wij maakten tot voor kort ook operationeel deel uit van AP Möller Maersk,” zegt Jorg Knuttel. “wij zaten binnen de geregelde trafiek van de containerlijnen. Binnen AP Möller Maersk wordt evenwel de entrepreneurial spirit gestimuleerd. In die zin dat het management voldoende ruimte zag om Safmarine MPV los te koppelen van de oorspronkelijke containertrafiek en het bedrijf de kans te geven om zichzelf verder te ontwikkelen op autonome basis.”
De containerbusiness werd in dit opzicht overgebracht naar Kopenhagen, de hoofdzetel van AP Möller Maersk. Het management van Safmarine MPV in Antwerpen werd gevraagd om een eigen businessplan uit te werken waarmee de firma zich zou positioneren op de internationale markten. “We zijn ondertussen aan de implementatie van dat plan toe,” zegt Jorg Knutttel. “Wij hebben oa. gekozen voor onze eigen agenturen. Met de Royal Burger Group hebben we in de Benelux een vaste partner aangesteld.”
Het eerste halfjaar is ondertussen vrij goed verlopen. “Het kan uiteraard altijd beter. Ik zal de facto nooit tevreden zijn,” zegt Jorg Knuttel. “Maar het loopt effectief helemaal vlot. Het zijn immers de mensen die het verschil maken. Wij hebben heel wat ervaren specialisten in huis die de maritieme wereld kennen als hun broekzak. We hebben onderhand onze eigen systemen uitgebouwd en het lijkt erop alsof we onze eigen stijl gevonden hebben.”
Safmarine MPV vaart vandaag in een dynamisch schema tussen de Verenigde Staten, Europa, Zuid-Afrika en de havens van West-Afrika.