De omslag naar een elektrisch wagenpark is bij de meeste bedrijven en ondernemingen definitief ingezet. Maar de switch van fossiele bedrijfswagens naar een elektrisch wagenpark roept volgens de enquête bij veel bedrijven vragen op. Het volstaat namelijk niet de werknemers enkel een elektrische wagen te bezorgen. Er duiken extra praktische vragen op, onder meer over de laadpalen, hoe werknemers thuis hun auto kunnen opladen en hoe het zit met de verzekering.
Gebrek aan opleiding
“Uit de cijfers blijkt eveneens dat bijna 9 op de 10 werknemers met een elektrische wagen geen opleiding kreeg in verband met het correct laden of de risico’s verbonden aan laden via het stopcontact”, zegt Al Pijnacker, managing director Fleet bij AON.
De online enquête van AON en FLEET werd tussen maart en april afgenomen bij 200 respondenten. Op de vraag of ze hun wagenpark tegen 2026 volledig geëlektrificeerd krijgen, antwoordt 35,7 procent dat dit niet het geval zal zijn. Meest voorkomende obstakels zijn de laadinfrastructuur (op het werk en bij de werknemer thuis), de lange levertermijnen van elektrische voertuigen en de vrees bij hun werknemers voor een te kleine actieradius.
Veel onduidelijkheid
“Er kunnen wel degelijk zware budgettaire gevolgen aan verbonden zijn voor zij die niet voorbereid zijn”, waarschuwt Mika Tuyaerts, journalist bij FLEET. “Je zou maar eens een laadpaal plaatsen bij een werknemer die enkele maanden later het bedrijf verlaat zonder een goede overeenkomst op papier te hebben staan, of niet in orde zijn met de brandveiligheidsvoorschriften die binnenkort in werking treden. Zelfs de fiscaliteit is soms nog een vraagteken, want één vijfde van onze respondenten denkt dat elektrische voertuigen altijd 100% fiscaal aftrekbaar blijven, terwijl dit niet het geval is. Wie na 2026 een elektrische wagen leaset, ziet die aftrekbaarheid immers dalen tot 67,5% in 2031, afhankelijk van het moment van bestelling”
Ook over de aansprakelijkheid bij schade veroorzaakt door een laadpaal heerst nog veel onduidelijkheid. Op de vraag wie er aansprakelijk is bij schade of brand aan de laadpaal antwoordt 33,7 procent van de respondenten het niet te weten.
Dat bedrijven ook nog een tandje mogen bijsteken in het onder controle houden van die totale kosten, blijkt eveneens uit de enquête. Wie enkel snellaadt met zijn elektrische wagen, is vaak duurder af dan wie benzine of diesel tankt en slechts 31,6 procent van de respondenten probeert dit op de één of andere manier te beperken.