ROS Rack repair op Belgische markt

rosjeEen heftruck zal onvermijdelijk al eens een deuk rijden in het magazijn. Indien hij daarmee de ladders van de paletstellingen raakt is dit wél nefast. Dan komt immers de veiligheid in het gedrang. De Nederlandse groep ROS heeft daartoe zijn Rack repair system op de markt gezet. Het gaat erom dat herstellingen de facto veel rendabeler zijn dan vervangingen. De groep is met ROS-Belux voor de Belgisch-Luxemburgse markt actief vanuit Kontich.

Operations manager Bert Hoogendoorn: “Het ROS-systeem werd op de markt gebracht door de Nederlander Hans Slavenburg. Hij heeft een hydraulische pers ontwikkeld waarmee men de gedeukte profielen van de ladders recht kan persen zonder dat de rekken moeten leeg gemaakt worden. De beschadigde ladders kunnen hersteld worden naar hun originele staat en met behoud van hun draagkracht. Het systeem is gepatenteerd en heeft met goed gevolg kwaliteitstesten ondergaan van toonaangevende testbureaus in binnen- en buitenland. Het is bovendien Dekra gecertificeerd.”

* Wat zijn de voordelen van het systeem?

Bert Hoogendoorn: “Is de middelste ladder van een palletrek van pakweg vier pallets op drie niveaus gedeukt, dan dient u bij een vervanging of een traditionele herstelling eerst tot 24 paletten weg te laten rijden, uw liggers vervolgens weg te nemen en als de herstelling of vervanging achter de rug is, moeten de paletten terug op hun plaats gezet worden. Werkt u met een pickingsoftware, dan moeten hier vaak ook aanpassingen aan aangebracht worden. Met het ROS-systeem moeten alleen de twee paletten links en rechts van de deuk even opzij gezet worden. Na gemiddeld een half uur kunnen deze teruggeplaatst worden. De tijdswinst – en dus kostenwinst – is spectaculair. Er dient voor de reparaties geen brandvergunning aangevraagd te worden. Het ROS-systeem werkt bovendien snoerloos, zodat we niet met verlengdraden aan de slag moeten in uw magazijn. Door reparatie met ROS in plaats van vervanging van ladders bespaart u tot 80% aan kosten ”

* Kunnen de ladders verschillende opeenvolgende keren een herstelling doorstaan?

Bert Hoogendoorn: “Eenzelfde ladder kan tot vier à vijf keer hersteld worden, zonder dat de structuur van het profiel in gevaar gebracht wordt. Van zodra een herstelling gebeurd is, markeren we de ladder met een controlesticker. De ervaring leert dat heftruckchauffeurs vanzelf voorzichtiger gaan rijden wanneer ze zo’n controlesticker zien, en dat is mooi meegenomen.”

* Heeft het systeem zijn deugdelijkheid reeds bewezen?

Bert Hoogendoorn: “In Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje,… is het ondertussen al goed ingeburgerd en hebben grote jongens als KLM, Coca Cola, Pepsi, DHL, Samsung, Spar,… hun vertrouwen aan het systeem geschonken. In België en Luxemburg is het ook al even op de markt, maar nooit commercieel uitgebouwd. Toch kunnen we met Kuehne+Nagel en Atlas Copco al mooie referenties voorleggen. Ook in Zuid-Afrika en Amerika is het ROS-systeem reeds actief en er zijn al meer dan 1.000.000 ladders in 25 landen gerepareerd.”