Het concept komt overgewaaid vanuit Nederland. Ook in de Belgische retailsector ontbrak het tot nu vaak aan dagdagelijkse inzichten vanop de vloer. Hoe staan onze producten in de rekken van de supermarkt? Wordt de voorgestelde promotie effectief uitgevoerd? Zijn er voldoende producten beschikbaar? Via Roamler kunnen producenten en retailers voortaan beschikken over snelle, uitgebreide informatie, bovenop de info die ze al verkrijgen vanuit hun eigen vertegenwoordigers op de baan.
Roamler maakt gebruik van een mobiele app die in het ganse land een community van consumenten aanstuurt. De aangesloten gebruikers, Roamlers genaamd, gaan op pad met hun smartphone om de opdrachten uit te voeren in supermarkten, tankstations, dagbladhandels, café’s, enz. Omdat alles gebaseerd is op locatiebepaling via GPS, zien ze steeds welke locaties bij hen in de buurt zijn. De Roamlers gaan uiteraard niet vrijblijvend op stap. Ze krijgen voor hun opdrachten een kleine financiële vergoeding en sparen punten.
Zo controleren ze bv. voor Coca-Cola of Vandemoortele of er effectief voldoende voorraad in de winkel is. Of de opdracht luidt na te gaan waar in het schap de yoghurts van Danone staan, of de prijspromotie voor Côte d’Or wel gecommuniceerd wordt op een display of in het rek. De app stuurt vervolgens de antwoorden en foto’s door naar Roamler.be. Hier kijken de medewerkers de inzendingen nog eens na en bezorgen achteraf een overzichtelijk rapport met alle informatie aan de klant.
De opdrachtgevers krijgen op die manier via Roamler.be een snel en globaal overzicht van hun executie op de winkelvloer. Ze kunnen indien nodig hun campagnes bijsturen en finaal de nodige conclusies trekken. “Wij kunnen onze klanten snelle en kostefficiënte informatie bezorgen, op het moment dat ze het nodig hebben”, zegt Jim Mangelschots, de zaakvoerder van Roamler.be
Jim Mangelschots zette Roamler.be enkele maanden geleden op samen met zijn partners Frederic en Paul Apers. Zelf is het drietal al vele jaren actief in de marketing en de communicatie. Ze richtten al een 8-tal bedrijven op en bundelden deze onder hun gemeenschappelijke holding Wildstream Group, opererend vanuit Niel aan het Waterfront en ondertussen goed voor een 85-tal medewerkers.
“Wij onderkenden onmiddellijk de sterke commerciële mogelijkheden van Roamler”, zegt Jim Mangelschots. “We gaan uit van de kracht van de massa van de consument en brengen on the spot alle mogelijke, relevante informatie bij elkaar. Doordat alles ondersteund wordt door fotomateriaal, garanderen we betrouwbare en efficiënte resultaten naar onze klanten toe. Het is een nieuwe, innovatieve manier van onderzoek doen die perfect aanvullend werkt op de marktdata die onze klanten al bekomen vanuit enerzijds dataleveranciers zoals GFK en Nielsen en anderzijds vanuit hun eigen fieldforce. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we voor alle retailers en fabrikanten een meerwaarde kunnen betekenen.”
Roamler heeft zijn klantenbestand in nauwelijks enkele maanden tijd al uitgebreid met gerenommeerde namen als Ferrero, Alken Maes, Unilever, P&G enz.