Online reserveren wordt steeds makkelijker. Niet enkel bij restaurants. Het kan met Resengo ook bij tandartsen, dokters, kinesisten en bed & breakfasts. Sinds het platform online ging hebben zich al meer dan 60.000 nieuwe gebruikers aangemeld.
Resengo is opgezet door Dixys uit Berchem en richt zich op alle zaken waar je een afspraak kunt maken. Kapperszaken bv., sauna’s, de osteopaat, vakantieverblijven, privé-klinieken, de golfclub enz. In totaal verzamelt het platform vandaag al ruim 1500 handelszaken en dienstverleners. Bij meer dan de helft ervan krijg je ook direct een bevestiging van je reservering. En daar zijn niet de minste bij: zo kun je terecht bij meer dan 40 sterrenrestaurants waaronder Hertog-Jan en Hof van Cleve en culinaire toppers zoals The Jane van Sergio Herman en Nick Bril. Met intussen ruim 400 restaurants in het aanbod vinden de liefhebbers van de gastronomie heel vlot hun weg naar Resengo aangezien er een realtime restozoeker is ingebouwd.
Maar ook in andere sectoren is het aanbod groot. Zo werkt ook topkinesist Lieven Maesschalck al jaren met de oplossingen van Resengo en kunnen afspraken in zijn praktijk dus ook via dit platform gemaakt worden. Verder kun je er ook terecht in meer dan 400 beauty & wellness-zaken, maar evengoed voor het boeken van een bedrijfsbezoek bij Audi tot het maken van een afspraak voor afstellen van je fiets.
Dixys, het bedrijf achter Resengo, is als softwarebedrijf al meer dan 10 jaar gespecialiseerd in het bouwen van online reserveringsystemen. Zaakvoerder en oprichter Dirk Gypen: “Van in het begin gaan we uit van de visie dat je alleen maar online reserveren kunt aanbieden als het bedrijf ál zijn reserveringen in het systeem beheert. Enkel dan kan er op élk moment directe feedback gegeven worden aan de consument die wil weten of er effectief plaats is. De consument is dit gewoon in de reissector, maar in andere sectoren zoals bijvoorbeeld restaurants zijn er veel reserveringsystemen op de markt die eigenlijk nog steeds niet meer dan veredelde e-mailsystemen zijn. Wij verwachten van onze klanten dan ook dat ze hun manier van werken veranderen: ze mogen niet meer met een reservatieboek werken.”
“Verandering is altijd moeilijk. Daarom kent ons systeem een continue, maar geen spectaculaire groei. Bij elke opstart zorgen we bovendien ook steeds voor een persoonlijke begeleiding dus dat vraagt tijd. Al zien we de laatste jaren zeker wel een versnelling.”
Reserveren is heel vaak een sociaal gebeuren –je doet een activiteit samen met anderen. Mensen laten zich in hun beslissingen ook graag leiden door het advies van vrienden: welke restaurants vinden ze goed, welke kapper heeft jouw vriendin dat leuke kapsel gegeven, naar welke dokter of tandarts gaan jouw vrienden?
Mieke Noens, vennoot bij Dixys en verantwoordelijk voor customer service: “In het begin was onze focus bedrijven helpen om professioneel met hun reserveringen om te gaan. Met Resengo richten we ons ook heel specifiek op de consument, de uiteindelijke klanten van onze klanten. Hoe vlotter de consument kan reserveren, hoe beter voor onze klanten. In Resengo zitten dan ook heel wat praktische en sociale tools: iedereen heeft er een eigen agenda, je kunt een vriendennetwerk uitbouwen, je kunt recensies delen met vrienden, hen uitnodigen bij een reservering die je gemaakt hebt, je kunt een ‘Let’s Go’ opstarten om een gezamenlijke datum te vinden met je vrienden en daarbij dan ook ineens een geschikt restaurant reserveren, enz. Bovendien zijn de recensies op Resengo veel betrouwbaarder dan op andere internationaal gerenommeerde reviewsites aangezien op Resengo enkel een review geschreven kan worden n.a.v. een reservering. Een review schrijven zonder dat je echt in de zaak geweest bent is dus onmogelijk.”
Dixys werd opgestart in 2013 en stelt in Berchem nu al 12 voltijdse bedienden tewerk. 70.000 gebruikers doen een beroep op het systeem.