Ondanks de coronacrisis blijft de schaarste op de arbeidsmarkt enorm. Uitzendkantoren kijken daarbij tegen een droge vijver van talent aan, al weet Itzu Jobs daar wel raad mee. “Ons lokaas is anders, waardoor we zelfs in een droge vijver de juiste vis aan de haak kunnen slaan. Ook in de nichesectoren”, vertelt Toby Wauters, coo Itzu Jobs. “Het verschil zit ‘m in de creatieve aanpak.”
Inspelen op de klantvraag. Zo slaagde Itzu Jobs erin om de voorbije vijf jaar zo’n 25 tot 30 procent meer omzet op jaarbasis te draaien. En dat voornamelijk in nichesectoren zoals food, construct horeca, customer care en office. “Een bevestiging dat de atypische aanpak erg aanslaat.”
Creatieve aanpak
Als uitzendkantoor botst natuurlijk ook Itzu Jobs op de schaarste, maar Itzu Jobs zou geen deel uitmaken van ITZU als ze niet met een creatieve aanpak op de proppen kwamen. Daarvoor kan het rekenen op de schaalgrootte van ITZU als totale HR-partner.
“In gesprekken met klanten horen we vaak dat het moeilijk is om iemand te vinden die aan de gewenste capaciteiten voldoet. Maar wat er niet is, moet je maken. Via Itzu Training werken we opleidingen op maat uit, zodat we echt kunnen streven naar een perfecte fit voor onze klant.”
“Een andere optie is om over de grens te kijken, waarbij we via Itzu Polska met lokale recruiters buitenlands talent vinden. We stellen hen niet alleen tewerk, maar gaan nog een stap verder door ook huisvesting te voorzien.”
Dicht bij de klant
Met 30 kantoren in België, met hotspots in de Kempense, Antwerpse en Limburgse regio, speelt Itzu Jobs bovendien steevast op de lokale noden in.
“Zo leggen we bijvoorbeeld in Antwerpen sterk de focus op haven en maritiem, zijn we in Kempen vooral actief in de bouw- en evenementiële sector en draait het in Limburg sterk rond horeca en events met onder meer Versuz, Moose bar, Pukkelpop of Atelier V als belangrijke klant.”
En dat gaat steeds gepaard met een maximale dienstverlening. “Neem nu Versuz: vindt er ’s nachts een feest plaats? Dan staan onze medewerkers ook dan voor hen klaar. Zo zitten we niet alleen dicht bij onze klanten, maar staan we ook aan hun zijde wanneer dat het meest nodig is.”
Ook tijdens corona blijft de aanpak van Itzu Jobs lonen: het screenen en matchen werpt ook digitaal z’n vruchten af. “Zo dragen we vandaag ook een belangrijk steentje bij met het vinden van contact tracers.”