De sectorfederatie maakt elk half jaar een rapport over het online koopgedrag in België. Volgens cijfers op basis van de Market Monitor en de E-commerce Barometer hebben in de eerste helft van dit jaar 89 procent van de Belgen (ouder dan 18 jaar) iets online gekocht, dat waren er nog nooit zoveel. Bovendien stijgt zowel de omzet als het aantal transacties met vijf procent.
“We zien dat de allerkleinste en kleinste webshops doorgroeien naar een grotere schaal”, zegt Greet Dekocker van Becom. “Dat is een positieve evolutie want de kleine en medium webshops zijn goed voor 61 procent van het totaal aantal transacties”, klinkt het verder.
Stijging sinds corona
Wat het vaakst online wordt gekocht zijn pakketreizen, vliegtuigtickets en kleding. De categoriëen die het sterkst groeien zijn speelgoed, gevolgd door nationaal transport. De federatie ziet die sector al enkele jaren groeien, voornamelijk door de stijging in de online aankopen van treintickets, taxiritjes en deelwagens.
Sinds de coronapandemie blijft het aandeel van de aankopen dat online verloopt stijgen. Ongeveer 25 procent van alles wat verkocht wordt, gebeurt via online aankopen. Volgens Decocker is er in de foodsector nog ruimte voor groei. Slechts drie procent van de voeding wordt online gekocht.