Reclamebureau These Days zet "hackaton" op met studenten

these daysEen groep studenten en hun docenten houden een 24-uur lange “hackathon” bij het Antwerpse reclamebureau These Days. Een hackathon is een evenement waarop computerprogrammeurs en software-ontwikkelaars zoals grafisch ontwerpers en interface ontwerpers, intensief samenwerken op softwareprojecten.

Studenten Multimedia en Communicatietechnologie van de Karel de Grote-Hogeschooll houden een 24-uur-lange hackathon bij reclamebureau These Days. “Hackathon is een samenstelling van hacken en marathon: de studenten gaan 24 uur lang coderen”, vertelt docent Ben De Vleeschauwer. “Ze brainstormen in groep op zoek naar innovatieve en gewoonweg te gekke ideeën die verband houden met web-technologieën, code, sociale media … .”

Dan “pitchen” ze hun concept en vervolgens gaan ze 24 uur aan de slag: “Nachtje door programmeren, kennis uitwisselen, pizza’s en hotdogs eten, geek-grapjes met elkaar uithalen, technologie uitdokteren, hun eigen computer omzeilen, werken met chips en printplaatjes, open source software … .”

Zaterdagochtend is er een statusupdate bij het ontbijt en tegen de middag presenteert ieder groepje. “De bedoeling is dat ze iets werkend hebben, hun ‘lessons learned’ delen met de anderen, en dan hun code of web app vrijgeven aan de wereld”, aldus de docent.

In totaal nemen 25 studenten en 3 docenten van de Karel de Grote-Hogeschool en 8 werknemers van reclamebureau These Days deel. Zo krijgen de studenten de kans om – naast hun stages en bedrijfsbezoeken – nog eens rechtstreeks met professionals samen te werken.

Ze doen mee voor de eer, maar de docenten laten ieder jaar medailles maken voor alle deelnemers: “Drie kleine bekers voor inzet en doorzettingsvermogen, beste applicatie en beste design en één belachelijk grote wisselbeker voor het team dat de meeste Hackathon-spirit uitdroeg: coding, gekkigheid, drive …”, zegt De Vleeschauwer. “Ook onze sponsor GitHub reikt een jaaraccount op GitHub uit als hoofdprijs. GitHub is voor coders wat Pinterest is voor fashionista’s.”

Het event wordt vrijdag op 12 uur ingezet bij These Days en loopt tot zaterdagmiddag.

These Days is een toonaangevend Antwerps geïntegreerd communicatie-agentschap dat vooral werkt op de relatie tussen brands en consumenten. Het bedrijf werkt daartoe zowel op concepten, de eigenlijke productie en ontwikkeling, de langetermijnstrategie als op webanalyse, interface design en marketing. Onder het klantenbestand van het agentschap horen bedrijven als D&L, Campbell’s, EuroMillions, Ford, Jaguar en.a.

– …