De huidige diepgang van schepen die aan de kaaimuur kunnen aanmeren, is beperkt tot maximum 13,5 meter. Om ook containervaart met grotere diepgang te ontvangen, wordt de diepte van de kaaimuur van de terminal uitgebreid naar de maximale diepgang van circa 16 meter bij opvaart.
De bijna 1.200 meter lange kaaimuur moet volledig worden afgebroken. Nadien zal een nieuwe kaaimuur worden gebouwd met een oriëntatie die de vaargeul ter hoogte van Europa Terminal volgt. PSA Antwerp staat in voor de volledige vernieuwing van de inrichting van de aansluitende voorkade met onder andere nieuwe bevloering en de grootste containerkranen.
“Containers zijn het belangrijkste segment in onze haven en een groeisegment in de wereld, de jaarcijfers van 2020 bewijzen dat opnieuw”, zegt Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp. “De trend naar meer containers voor het transporteren van goederen zal zich alleen maar doorzetten. Deze verdieping kadert in onze ambitie om als haven op een duurzame manier te blijven groeien en zal er aan bijdragen om onze positie als wereldhaven te behouden.”
Om de impact zo beperkt mogelijk te houden, zullen de ingrijpende werken in drie fases worden uitgevoerd. Hierdoor kan een groot deel van de terminal steeds in dienst blijven terwijl een ander deel van de capaciteit afgeleid wordt naar PSA Noordzee Terminal.