Goederenbehandelaar PSA Antwerp breidt zijn hinterland achter zijn containerterminals stelselmatig verder uit. Het bedrijf legt zowel spoorlijnen in als trafieklijnen met lichters. Het nieuwe contract met de containerterminal in het Waalse Athus legt zowel Belgisch Lotharingen, Frans Lotharingen, Luxemburg, de Elzas, Rijnland-Palts als Saarland voor PSA Antwerp open.
De dreigende stopzetting van de spoorbundeling in en om de haven van Antwerpen zet er verscheidene bedrijven toe aan om snelle maatregelen te nemen. Er worden alternatieven ingelegd om de spoorverbindingen met het verre hinterland te garanderen en tevens alternatieven te zoeken in het vervoer over water via de binnenvaart. De meeste bedrijven zoeken oplossingen in functie van intermodaal vervoer.
PSA Antwerp heeft in dit opzicht het voortouw genomen. De goederenbehandelaar bouwt een indrukwekkend netwerk aan nieuwe lijnen uit waarbij zijn vijf containderterminals aangesloten worden op een breed hinterland. Eerder waren al lijnen uitgetekend naar Rotterdam, Amsterdam, Zaandam, Lyon/Marseille en München/Nürnberg.
Het contract met de Terminal Container Athus moet het Belgische netwerk verder versterken. De technici van PSA Antwerp sloten in de afgelopen maanden al akkoorden met de Trimodal Terminal van Brussel, het Intermodaal Platform Gent, de Gent Container Terminal en de Terminal Garocenter La Louvière.
Voor de Europa Terminal (kaai 869) en de Deurganck Terminal (kaai 1742) zullen respectievelijk twee en drie treinen naar Athus rijden. De Noordzeeterminal (kaai 913) zal daar in functie van de aangeboden vracht flexibel op inspelen net als de twee rivierterminals op kaai 869 en 1742. De lading voor Athus zal gevarieerde lading zijn, stelt woordvoerder Caroline Creve. Athus was in het verleden een centrum van de staalnijverheid maar in de neergang van de sector zijn in de regio alternatieven uitgebouwd.
Mee in het aanbod tot de klanten zit tevens de voorgestelde administratieve vereenvoudiging van de formaliteiten. “Een vlotte afhandeling van de papieren is voor de meeste klanten een zorg. Met geïntegreerde voor- en natransportdiensten wordt daaraan tegemoet gekomen”, heet het bij PSA Antwerp.
PSA International is een wereldspeler op het vlak van containerbehandeling. PSA Antwerp is binnen de groep de tweede grootste entiteit met vijf terminals: de Europa terminal, de Deurganckdok terminal, de Noordzee terminal, de MSC Home terminal (met MSC) en de Churchill terminal.