Dinsdagavond werd in het Bernarduscentrum in Antwerpen de provinciale Cultuurprijs voor de laatste keer uitgereikt aan modeontwerper Dries Van Noten.
De ontwerper werd gehuldigd voor zijn creativiteit, continue vernieuwing die hij brengt en zakelijk succes in de mode.
Gedeputeerde voor Cultuur en juryvoorzitter Luk Lemmens verklaart: “De keuze voor Dries Van Noten is een statement van de jury voor de erkenning van de modesector als culturele sector. Dries Van Noten is een prachtig voorbeeld van een ontwerper die de mode als ambacht overstijgt en verheft tot kunstvorm. Denk maar aan de succesvolle tentoonstelling van vorig jaar ‘Dries Van Noten – Inspirations’, die meer dan 90 000 bezoekers trok en daarmee de meest bezochte modetentoonstelling ooit in België is. Het provinciaal ModeMuseum zet zich al meer dan tien jaar in om de modesector in beeld te brengen als een culturele sector met eigen stromingen en eigen sterren. Het laat geen twijfel dat Dries Van Noten één van deze sterren is.”
Dries Van Noten reageert opgetogen: “Ik ben zeer vereerd en erkentelijk dat ik deze prijs in ontvangst mag nemen. Waardering in mijn eigen provincie en stad is uiteraard een fijn gevoel. Ik zou deze erkenning van creativiteit graag delen met de nieuwe generatie. Daarom zou ik het geld verbonden aan de prijs willen schenken aan de modeafdeling van de Antwerpse Academie AP Hogeschool om jonge creatieve mensen extra te ondersteunen.”
De tweejaarlijkse Cultuurprijs van de provincie werd in 2005 ingesteld en houdt een geldbedrag van 7 500 euro in.
Dries Van Noten genoot zijn eerste successen halverwege de jaren tachtig als één van de Zes van Antwerpen. Hij wordt vooral geprezen omwille van zijn exquise prints, zijn gul gebruik van textiel en zijn passie voor visuele en grafische kunst. Zijn dames- en herencollectie delen een exotische, elegante esthetiek die gekenmerkt wordt door expertise in pasvorm en een sensualiteit die ontstaat uit de combinatie van verschillende lagen contrasterende texturen, kleuren en patronen. Van Noten heeft verschillende eigen boetieks. Het label wordt wereldwijd verkocht in zo’n vierhonderd multibrand verkooppunten. Het hoofdkwartier van het bedrijf bevindt zich aan de Godefriduskaai.