UNIZO en andere kleinhandelsorganisaties reageren zeer negatief op het voorstel van Minister van consumentenzaken Kris Peeters om de sperperiode af te schaffen.
De sperperiode is de periode voor de solden waarin geen kortingen mogen worden aangeboden. Volgens Peeters is die maatregel achterhaald omdat hij massaal wordt omzeild. De sperperiode moet het consumenten mogelijk maken om te zien of handelaars effectief kortingen toepassen in de soldenperiode.
“Het is onbegrijpelijk dat Peeters op eigen initiatief de sperperiode wil afschaffen. Niemand is daar vragende partij voor, ook de grote ketens niet”, zegt Mien Gillis, expert retail bij de ondernemersorganisatie UNIZO.
Volgens Gillis heeft de sector andere prioriteiten. De handelaars zijn bezorgd omdat er het hele jaar door korting wordt gegeven zegt ze. In het najaar bijvoorbeeld met eerst ’terug naar school’, vervolgens de ‘mid season sales’ en dan ook nog ‘black friday’. “De handelaars zeggen net dat het niet meer houdbaar is”, zegt Mien Gilles. De marges zijn reeds klein. Zonder sperperiode zou ook “het momentum van de solden verloren gaan”, klinkt het nog.
In andere landen waar de sperperiode op de schop ging worden door de grote ketens nog meer kortingsperiodes ingelast., waardoor de kleinhandel noodgedwongen zou moeten volgen. Zonder sperperiode dreigt de voor België unieke mix van ketens en kleinhandel verloren te gaan. Unizo vindt dat Peeters er juist voor moet zorgen dat regels rond de sperperiode beter worden nageleefd.