Bouwvakkers bij de elektrische aanleg van een nieuw fietspad in de Antwerpse haven. Langs de Malagastraat komt een nieuw fietspad van 1,5 km.

Primeur in Antwerpse haven: fietspad aangelegd met elektrische machines

In het Antwerps havengebied is een nieuw fietspad van 350 meter aangelegd met elektrische machines. Het asfalteren - een van de meest CO2-intensieve praktijken bij de aanleg - verminderde zo met zo'n 90%.

In het Antwerpse havengebied ligt een netwerk van meer dan 200 km fietspaden. In 2021 kondigde het havenbedrijf een investering van ruim 40 miljoen euro over tien jaar aan, om dat netwerk te verbeteren. Een van de elementen van dat plan is de aanleg van een 1,5 km lang nieuw fietspad langs de Malagastraat op Rechteroever.

Bouwvakkers bij de elektrische aanleg van een nieuw fietspad in de Antwerpse haven.
Een elektrische pletwals. foto: Port of Antwerp-Bruges

Wegenbouwer Colas staat in voor de asfaltering van het nieuwe fietspad. 350 meter ervan voert het bedrijf uit met elektrische machines: een asfalt finisher, twee walsen, een graafmachine en een elektrische vrachtwagen. Het is de eerste keer in België dat een combinatie van verschillende elektrische machines wordt gebruikt voor een fietspad van zulke grootte.

De Universiteit Antwerpen monitort dit project als onderdeel van PIONEERS, een Europees initiatief dat gericht is op verduurzaming in havens. De universiteit heeft een tool ontwikkeld die helpt bij het berekenen van de volledige CO2-voetafdruk van het gebruikte asfalt. Hierbij wordt rekening gehouden met de grondstoffen, productiewijze, transport, levensduur van het asfalt, en de manier waarop het asfalt wordt aangebracht. Naast de focus op duurzamere materialen en productieprocessen, hebben ook het vervoer en de gebruikte machines een aanzienlijke impact op de totale uitstoot.

De elektrische graafmachine van Colas aan het werk. foto: Port of Antwerp-Bruges

Het elektrisch aangelegde fietspad maakt deel uit van het klimaatplan van Port of Antwerp-Bruges, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat doet het havenbedrijf door gebouwen klimaatneutraal te maken en de vloot te vergroenen, maar ook door de indirecte uitstoot te verlagen, bijvoorbeeld bij werken aan wegen, kaaimuren, gebouwen en bruggen. “Hierbij wordt gezocht naar duurzamere materialen en wordt ingezet op emissieloze bouwplaatsen. Dit proefproject met elektrische machines is een eerste stap om ervaring en kennis op te doen en beter inzicht te krijgen in de logistieke en technische uitdagingen die gepaard gaan met emissieloze bouwplaatsen.”