Op de grote weide waar tijdens Putte-kermis nog de botsautootjes stonden en waar af en toe ook een circus zijn tenten zette, komt dus een nieuwe supermarkt. De oude winkel aan de overkant gaat tegen de grond. De projecten zijn in handen van Immo K&T-Van Oncen en werden allebei ontworpen door Mertens-architecten.
Kim Van Oncen: “De oude winkel is helemaal versleten. Het pand werd te klein, de opslagplaatsen puilden uit en ook de bureauruimtes voldeden niet langer. Uitbreiden op de plaats van de huidige winkel kon niet. Maar de overkant van de Ertbrandstraat had alles wat we nodig hebben om een hedendaagse supermarkt te bouwen. Het nieuwe gebouw krijgt een oppervlakte van om en bij de 2.000 m². Dat biedt ruimte aan een winkelruimte van 1.500 m², en dan is er nog voldoende plek voor een refter en magazijnen.
“Daar kunnen we ons assortiment gevoelig uitbreiden, plaats maken voor themastanden van bijvoorbeeld Foodmaker en een plek geven aan sushi en slaatjes. We kunnen er ook extra ruimte geven aan onze klanten, zodat winkelen nog een stuk aangenamer wordt. Wie binnenkomt, ziet meteen een onthaaldienst. Ook dat is nieuw. Wie afrekent, kan dat doen aan vier of vijf zelfscankassa’s, maar we vergeten onze kassiersters niet. Met een bomvolle kar passeer je nog langs de traditionele kassa. Onze kassiersters kennen de klanten en een amicale babbel is in een dorp als Putte ook belangrijk”, legt Kim Van Oncen uit.
Klanten van de huidige Delhaize weten dat het niet altijd gemakkelijk is om je auto kwijt te geraken aan de winkel. Er is slechts plaats voor 55 auto’s. Toegang via de smalle Lepelstraat is ook niet meteen wat je verwacht van vlotte mobiliteit. Tom Van Oncen: “Klopt, mobiliteit is hier een heikel punt. Aan de overkant bestaat dat probleem niet meer. Daar is plaats voor negentig wagens. Ook rond het gebouw kiezen we voor groen en open ruimte. Zo integreren we een hondenweide in het geheel. En we plannen ook een pleintje met zitbanken en tafels. In Putte is er op dit moment nergens een dorpsplein waar je even kan keuvelen of vlug iets eten. De voorbereidende werken starten zo vlug mogelijk. Als alles volgens plan verloopt, kan de bouw van de nieuwe supermarkt dit najaar starten. We hopen dan volgend jaar officieel de deuren te openen.”
Architect Stijn Mertens: “Het concept bestaat eigenlijk uit twee volumes die haaks op elkaar staan. Zo ontstaat een binnengebied, dat wordt uitgewerkt als een plein en waar ook de parking van de nieuwe supermarkt komt. Bovenop de nieuwe Delhaize bouwen we vijftien appartementen, langs de Klinkaardstraat is er plaats voor 22 appartementen en een woning. In de Eggenlaan komen nog drie woningen. We plannen appartementen met één, twee en ook drie slaapkamers, en allemaal beschikken ze over een ruim terras.”
Derde generatie
Kim en haar broer Tom vormen de derde generatie van de ondernemende familie Van Oncen. Dat verhaal startte begin jaren vijftig. Jef Van Oncen, de grootvader van Kim en Tom, had toen een bakkerij op de hoek van de Driehoekstraat en de Lepelstraat. Tom: “Geregeld klopten dorpsgenoten aan bij grootvader met de vraag of hij in zijn winkel niet wat extra’s wilde verkopen. Het begon met eieren en boter, maar langzaam groeide het aanbod. Op die manier werd de bakkerij uiteindelijk te klein.”
Toen Jef Van Oncen en zijn echtgenote Clemence Leyten de kans kregen om in de Ertbrandstraat een pand te kopen, aarzelden ze niet. Daar werd de basis gelegd voor wat uitgroeide tot nog altijd de eerste en enige supermarkt in grensdorp Putte. Alhoewel de bakkerij van Jef Van Oncen al lang niet meer bestaat, heeft de familie steeds vastgehouden aan het belang van verse producten. De bakkerij is en blijft het DNA van de zaak. Tom: “Ook in de nieuwe winkel komt er een warme bakker. Vers brood en pistolets zijn een vast onderdeel van de supermarkt. Naast de warme bakker is ook de slagerij een vaste waarde. Met verse producten kan je wel degelijk het verschil maken.”
Het warenhuis bleef groeien. Toen Xavier Van Oncen en Karin Van Nuland, de ouders van Kim en Tom, het roer overnamen, ging de zaak verder onder de naam Alvo Van Oncen. Kim: “Onze ouders hebben heel hun leven keihard gewerkt. Ze wilden dat het warenhuis een vaste waarde bleef in het dorp, en dat is hen ook gelukt. De meest ingrijpende verandering kwam er in 2000. Toen verdween de naam Alvo Van Oncen en gingen we verder onder de vlag van Delhaize.”
Begin 21ste eeuw groeide de inbreng van Kim en Tom. De digitalisering deed zijn intrede, en dan kwam het moment dat de volgende generatie Van Oncen het voortouw nam. En die zet het verhaal nu verder met de bouw van een nieuwe winkel. “Het assortiment blijft groeien, de opslagplaats en de parking worden te klein en het gebouw heeft zijn beste tijd gehad. Uitbreiden is de enige mogelijkheid om verder te gaan”, aldus Kim.
Tom: “Na al die jaren wordt de droom van onze grootvader realiteit. De weide op de hoek van de Ertbrandstraat en Klinkaardstraat vond hij de meest geschikte plek om uit te breiden. Na lang onderhandelen kwamen we met de eigenaars tot een akkoord, en nu kunnen we beginnen met het bouwen van een gloednieuwe winkel.”