Het Antwerps financiële consultancybedrijf Precipio heeft de nieuwe online tool Finally gelanceerd. Deze laagdrempelige tool maakt het voor starters en KMO’s eenvoudig om zonder grote financiële voorkennis, toch hun financiën goed te beheren.
Precipio is als consultancybedrijf gespecialiseerd in de tijdelijke versterking van financiële diensten in bedrijven. Het runt tevens een budgetteringsdienst voor KMO’s.
“Met Finally! stel je in vijf eenvoudige stappen een volledig budget op. Finally! speelt kort op de bal, zodat de bedrijfsstrategie op elk moment kan bijgestuurd worden”, stelt zaakvoerder Luc Van den Cruyce. “Enkele start-ups bij Start it @kbc hebben de pilootversie van de tool al uitgetest. Voor beginnende ondernemers en ook voor KMO’s is het day-to-day budgetbeheer niet evident. Toch bepaalt het financieel plaatje de toekomst van een onderneming.”
Finally! speelt op die manier in op een behoefte die bij starters en KMO’s vastgesteld werd. Het financiële luik vormt de hartslag van een onderneming, maar toch brengt het veel ondernemers uit hun comfortzone. Met Finally! krijgen ze een tool aangeboden. Die is makkelijk te gebruiken en geeft antwoorden op zeer korte termijn. Op die manier kunnen toch strategische beslissingen genomen worden.
Precipio, dat tevens supporting partner is van Start it @kbc, heeft Finally! al laten testen door verschillende start-ups van de Start it @kbc community. Charlie Magazine, superserieus, Maurice Coffeebar, Fluves en Wheatless and More waren enthousiast over Finally! De tool liet hen toe om op een eenvoudige manier hun financiën van kort bij op te volgen. “Dankzij Finally kan ik me voortaan op de juiste zaken focussen”, zegt Veronique Leysen, de zaakvoerder van Maurice Coffeebar in dit opzicht.
Finally! brengt kosten in kaart, vergelijkt werkelijke resultaten met het vooropgestelde budget, analyseert welke producten of productgroepen het goed doen of net niet en analyseert de marges.
De analyses die Finally! biedt, tonen de juiste cijfers op zeer korte termijn. Dat maakt tijdig bijsturen mogelijk: de ondernemer kan gericht actie ondernemen door bijvoorbeeld goedlopende producten te promoten of producten die het niet goed doen, uit het gamma te halen. De ondernemer moet niet langer wachten op de kwartaalcijfers om te weten hoe zijn/haar bedrijf ervoor staat.