U kent het ongetwijfeld uit de sector van hotels en restaurants: de beoordelingen die klanten op een website achterlaten. Consumenten wisselen steeds vaker op deze manier informatie uit, en gebruiken hun eigen ervaringen om een bedrijf op te hemelen, verbeterpunten te suggereren of het zelfs helemaal af te kraken. Een soort Test-Aankoop van de gebruiker, zeg maar.
Dat idee hebben 3 Limburgse ondernemers nu ook vertaald naar de bouwsector. ArchiTAB (www.architab.be) is de naam van een gloednieuwe website, waarmee Swiatek Simons (Gentle), Philip Caerts (New Senses) en Pascal D’Helft (Sanmax en Appmax) de consument een nieuwe bron van informatie willen aanreiken. Duizenden aannemers zijn in de database opgenomen. Ze kunnen door de internetbezoekers gevonden worden, en daarbij ook de beoordelingen van hun klanten lezen.
“Het is bedoeling dat vakmannen die goed werk leveren, het vertrouwen kunnen winnen van nieuwe klanten,” legt Pascal D’Helft uit. “Dat moet blijken uit de ratings die ze ontvangen van tevreden klanten. Wie goed scoort, krijgt van ons het ArchiTAB-kwaliteitslabel.”
De portaalsite wil ook een bemiddelende rol spelen, zodat een aannemer de kans krijgt om het probleem van een ontevreden klant op te lossen.
“Voorlopig richt ArchiTAB zich op Limburg, de Kempen, Antwerpen en Vlaams Brabant, maar bedoeling is om snel uit te breiden naar de rest van Vlaanderen,” aldus nog Pascal D’Helft. Die er nog aan toevoegt dat op de website ook allerlei andere info over bouwen en verbouwen zal terug te vinden zijn.