ANTWERPEN – Het Churchilldok, gelegen in het midden van de haven van Antwerpen, wordt een volwaardig Breakbulkdok. Aan het zuiden van het dok komt een watergebonden concessie vrij, waarbij Port of Antwerp er resoluut voor kiest om er stukgoedactiviteiten te ontwikkelen. Hiermee toont de haven dat ondanks de druk op dit segment door mondiale handelsperikelen en de coronacrisis, breakbulk een absolute prioriteit blijft.
De zone rond het Churchilldok is historisch gegroeid tot één van de belangrijkste plekken voor breakbulk terminals in de haven. De concessie in kwestie, gelegen te midden van bestaande breakbulk activiteiten, is 15 hectare groot en multimodaal ontsloten met onmiddellijke toegang tot het Europese weg-, spoor- en binnenvaartnetwerk. Daardoor vinden breakbulk goederen snel en betrouwbaar hun weg van de Europese productie- en consumptiecentra naar alle hoeken van de wereld en omgekeerd.
Talrijke logistieke spelers bieden op deze plek diverse diensten met een hoge toegevoegde waarde op maat van de klant. Zo zijn er dienstverleners voor de behandeling, assemblage, kwaliteitscontrole, verpakking en opslag van stukgoederen. Dit breed aanbod van toegevoegde waarde diensten zorgt ervoor dat de goederen volgens de wens van de eindklant worden bewerkt zonder heel wat overtollige transport- en behandelingskosten.
Het verschepen van breakbulk, zoals staal, projectlading en woudproducten, vergt een product specifieke aanpak: geen enkele zending is identiek. “Antwerpen is sinds vele eeuwen de breakbulk haven bij uitstek in Europa. Daardoor is alle kwaliteit, ervaring en flexibiliteit in huis om oplossingen op maat van de klant te voorzien. Breakbulk genereert een hoge toegevoegde waarde in de portfolio van onze haven, dus is het van cruciaal belang dat we deze goederen blijven onder de aandacht brengen”, vertelt Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp.