spoor

Port of Antwerp kiest voor duurzame toekomst via het spoor

Bijna driekwart van alle goederen in België worden via de weg getransporteerd en dat zal in toekomst nog blijven toenemen. Tegen 2030 wordt dat onhoudbaar met een enorme hoeveelheid luchtvervuiling, verkeersdoden en urenlange files. Port of Antwerp, Railport en Infrabel slaan daarom de handen in elkaar om van het spoor een aantrekkelijk alternatief transportmiddel te maken.

Eén goederentrein haalt gemiddeld 50 vrachtwagens van de baan. Met zo’n 9 keer minder CO2 uitstoot, 8 keer minder luchtvervuiling en een vermindering van files op de weg is transport via het spoor een duurzame oplossing voor de toekomst.

Eind 2019 tekenden de ceo’s van Port of Antwerp, Railport en Infrabel een samenwerkingsakkoord om tegen 2030 het aandeel van goederen per spoor te verdubbelen van 7 naar 15%. De ambitie is om bedrijven over te halen in hun keuze voor de trein als veiliger en milieuvriendelijker vervoersmiddel.

“Port of Antwerp wil als eerste wereldhaven mens, klimaat en economie verzoenen. Om duurzaam te groeien is een modal shift enorm belangrijk. Met de spoorvisie van Port of Antwerp, Railport en Infrabel zetten we een concrete en breed gedragen stap voorwaarts naar een verdubbeling van het aandeel van het spoor in het verkeer van en naar de haven”, duidt Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp.

Met hun gezamenlijke spoorvisie zetten Port of Antwerp, Railport en Infrabel een cruciale stap in de opwaardering van het goederenvervoer per spoor in de haven.