Door de aanhoudende coronacrisis blijft de wereldwijde containerlijnvaart sterk ontregeld. Dat zorgt voor een uitdaging van formaat voor de hele logistieke keten in en rond de haven. Ook het tekort aan havenarbeid maakt het er niet makkelijker op. Toch ziet Port of Antwerp de containertrafiek standhouden in 2021. De totale goederenoverslag in 2021 bedroeg 240 miljoen ton cargo, een groei van 3,8% ten opzichte van 2020 en een lichte groei ten opzichte van 2019.
Conventioneel stukgoed vormt de sterkste groeier met maar liefst 73,6%, de hoogste overslag van de voorbije 10 jaar. De voornaamste oorzaak is de sterke overslag naar staal (+ 81%). De RoRo overslag groeide met 13,9% en het aantal voertuigen met 8%. Droge bulk kende een groei van 15,1% met vooral meststoffen die het erg goed deden. Vloeibare bulk bleef met 3,1% in lijn met de voorbije jaren. De overslag in chemicaliën kende dan weer het beste jaar ooit en eindigde op + 12,9%. Het aantal reefercontainers nam dan weer toe met 2,6%. Ondanks de Brexit tekent de haven van Antwerpen ook een groei van 6% op in de totale overslag met het VK en 14,6% met Ierland.
Veelbelovend 2022
Cijfers waarmee Port of Antwerp zich sterk maakt voor een veelbelovend 2022. “Ondanks de sterke prestaties, was 2021 geen makkelijk jaar voor onze haven. Dankzij de veerkracht en de wereldwijd bekende kwaliteiten van onze havengemeenschap, hebben we na amper een jaar aangeknoopt met het pre-COVID-jaar 2019”, zegt Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp. “Het historisch akkoord van de fusie met de haven van Zeebrugge is visionair en broodnodig om het hoofd te bieden aan de uitdagingen op zowel korte als lange termijn. Samen staan we sterker.”