Binnen- en buitenlandse stakeholders uit de Lifesciences & Healthcare sector kwamen donderdag samen in Antwerpen voor een kijkje achter de schermen van het distributieproces van farmaceutische producten in de haven. Tijdens een rondleiding langs de afzonderlijke stappen van de werkzaamheden, van de veiligheidscontroles tot aan het laadproces, zagen ze hoe Port of Antwerp-Bruges de eerste maritieme GDP-haven ter wereld werd.
Dit betekent dat alle schakels van de logistieke keten, inclusief de containerterminals, kunnen opereren volgens de standaard van de Europese ‘Good Distribution Practices’ of GDP regels. GDP is een systeem voor kwaliteitswaarborg. De kwaliteit van producten zoals medicijnen, bloedplasma, vaccins en medisch materiaal die de haven passeren blijft op deze manier gehandhaafd tijdens het distributieproces. Het bezoek van de farmaprofessionals was bovendien de gelegenheid bij uitstek om aan te kondigen dat deze GDP-regels nu ook zijn vastgelegd in een officieel certificaat.
Maritieme vertaalslag
Basis van het certificaat zijn de eerder door Port of Antwerp-Bruges uitgeschreven richtlijnen voor de diepzeevracht en havenlogistiek van temperatuurgevoelige farmaceutische producten. Deze zijn gebaseerd op de wereldwijde WHO-normen, met een specifieke focus op Europa en een vertaalslag naar de maritieme sector.
Het certificaat wordt uitgegeven door SGS, een internationaal gerenommeerde certificeringsorganisatie voor de farmaceutische sector. Operationele bedrijven zoals terminaloperators en rederijen kunnen de certificering aanvragen en hiermee aantonen dat ze waarde hechten aan kwaliteit in elk aspect van hun dienstverlening.
België is een belangrijk knooppunt voor de Lifesciences & Healthcare sector en veel multinationals hebben hier hun vestiging. 1 op de 6 geneesmiddelen die vanuit Europa worden geëxporteerd, vertrekt vanuit België en de helft van deze geneesmiddelen wordt in België geproduceerd.
Omwille van kosten en duurzaamheid, is er steeds meer vraag naar de verscheping per koelcontainer in plaats van luchtvracht. Met 63.000 m² aan magazijnen die voldoen aan de GDP-richtlijnen en 9500 plugs voor koelcontainers, kunnen de havenplatformen in Antwerpen en Zeebrugge hier een belangrijke rol in spelen.
Strategische ligging
“Dat de logistieke keten van farmaceutische producten uitdagingen met zich meebrengt, werd meer dan ooit duidelijk tijdens de uitbraak van het coronavirus”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges. “We hebben als haven aangetoond welke essentiële rol we hierin spelen. Na de GDP richtlijn, tonen we met dit certificaat aan de farmaceutische sector, als eerste zeehaven wereldwijd, dat we hun specifieke noden zeer serieus nemen.”
“Onze strategische ligging, de meer dan 1200 vaste verbindingen, onze koelcontainercapaciteit en vooral onze knowhow maken van onze haven een ideale toegangspoort voor hoogwaardige medische lading”, voegt Schepen voor haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium en voorzitter van de Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges Annick De Ridder toe. “Als eerste zeehaven wereldwijd vertaalden we de Europese Good Distribution Practices-regels naar de maritieme sfeer. Dankzij dit certificaat is het transport van farmaceutische producten via koelcontainer een volwaardig alternatief voor luchtvracht en manifesteren we ons als voortrekker”, zegt ze nog.
Ook Eddy Weygaerts, LDO Vaccine lead EMEA is verheugd met de invoering van het certificaat. “Veel van onze productie gebeurt in België. Voor ons als verlader is het behoud van productveiligheid en -kwaliteit in de logistieke keten van cruciaal belang”, zegt Weygaerts. “Dit certificaat dat specifiek inspeelt op de noden tijdens diepzeevervoer en behandeling in de haven is voor ons dan ook zeer goed nieuws en een bevestiging van de opportuniteiten van transport via zee.”