Polytra is een van de weinige Belgische bedrijven dat al die tijd is blijven geloven in de toekomst van Afrika. De Antwerpse expediteur heeft op het Afrikaanse continent onderhand een stevige marktpositie opgebouwd en werkt onverminderd verder aan zijn expansie.
Zaakvoerder Guy Velge nam in 2002 het familiebedrijf Polytra over van zijn vader Maurice. Het bedrijf was eerder losgehaakt uit de oude scheepsagentuur Grisar and Velge, een bedrijf waarvan de wortels teruggaan tot het jaar…. 1818.
In een breed gesprek met het tijdschrift Sterck Magazine tekent Guy Velge de drie krachtlijnen uit van Polytra: het gaat dan in eerste instantie om de transportactiviteiten voor een aantal grote chemiebedrijven. Het gaat bovendien om het transport van fabriek tot haven en omgekeerd. Daarnaast doet Polytra ook aan zogenaamde projecttransporten. Dit zijn vervoersopdrachten die uitzonderlijk zijn qua afmetingen of bestemmingen.
De derde tak van het bedrijf heeft zijn wortels in de vroegere activiteiten van de groep in Afrika. Het gaat dan vooral om grote transportprojecten voor de lokale mijnbouwindustrie. Vanuit de oorspronkelijke engagementen in het voormalige Belgisch Congo heeft Polytra onderhand een netwerk uitgebouwd over heel Afrika. Het gaat dan niet enkel meer om het vervoer van ertsen en mineralen maar net zo goed om het transport van uitrustingsgoederen voor fabrieken, bruggen, luchthavens enz. “Wij zijn transport engineers” zegt Guy Velge in het gesprek met Sterck Magazine.
Polytra opereert vandaag vanuit Berchem. Daar zijn zo’n 45 personeelsleden aan de slag. In de vele landen waar contacten mee gelegd zijn wordt voornamelijk met lokale agenten gewerkt.