De naam verklapt het al een beetje. Met Tastebuds willen goede vrienden en intussen ook zakenpartners Kevin Heylen (35) en Ramses Waidi (34) de smaakpapillen prikkelen. Daarvoor gooien ze plantaardige fastfood in de strijd. “We willen niet alleen veganisten bereiken”, zegt Waidi. “We merken dat meer en meer vleeseters bewuster omgaan met hun consumptie dan voordien. Daarom zijn we vanuit het standpunt van een vleeseter gaan nadenken over onze kaart.”
Zelf zijn de heren ook niet voor de volle 100% veganist. “Wij eten hooguit twee keer per maand vlees, aangezien onze partners beiden vegetariër of veganist zijn. Wanneer we dan eens voor een stukje vlees gaan, vinden we het belangrijk dat het kwalitatief is en dat we weten waar het vandaan komt”, zegt Waidi.
Dat bewustzijn voor duurzaamheid trekt zich ook door in hun spiksplinternieuwe zaak. “We houden de cirkel zo klein mogelijk en proberen small businesses zoals het onze te steunen”, zegt Heylen. Daarom werken ze onder meer samen met het Brusselse SWET, dat ambachtelijke hot sauces maakt. Ook het moderne interieur draagt ertoe bij. De pastelgele keramische tegels zijn van Belgische makelij en uitgekozen met het oog op een lange levensduur. Alle verlichting is led. “We zijn geen wereldverbeteraars, maar willen ons steentje kunnen bijdragen”, vertelt Waidi
Huisgemaakte snacks
Het vegan fastfoodmenu ziet er alvast veelbelovend uit. Van bitterballen tot loaded fries, cauli wings – kippenvleugels op basis van bloemkool – tot een kip- of visburger, een fervent snacker zal er niets tekortkomen. “Onze snacks, zoals de signature smash burger en onze falafelwafel, zijn allemaal huisgemaakt. We steken er veel tijd en vooral liefde in om de smaak zo goed mogelijk op punt te krijgen”, meent Heylen. En ook de drankenkaart is niet die van een doorsnee snackbar. “We serveren lekkere biertjes, zoals een IPA, rouge of een Bavik. Ook onze homemade icetea’s zijn een bewuste keuze. Je zal hier geen Jupiler of Coca-Cola vinden.”