Plannen voor Antwerps maritiem museum

charlesvilleAls het van professor Eric Van Hooydonk afhangt, krijgt Antwerpen een nieuwe superster: het World Harbour and Maritime Museum, kortweg WHaMM. De professor stelde zijn ambitieuze plannen voor aan een divers publiek uit de maritieme sector en aan de Antwerpse schepen Rob Van de Velde.

“Wij rekenen op 1 miljoen bezoekers per jaar”, klonk het voor een bomvolle aula. “Wij willen het watererfgoed opnieuw samenkrijgen in een vernieuwend en hedendaags museumconcept. De plannen zijn misschien wel zeer ambitieus, maar ze zijn wel beredeneerd.”

Het museum is gepland op het Droogdokkeneiland in het noorden van Antwerpen tussen de Royerssluis en de Kattendijksluis. Zo zal er aan droogdok 1 een architecturaal pareltje komen in de vorm van wat Van Hooydonk een “bootbubbel” noemt. “Het is net alsof het museum vanop de zeebodem naar omhoog rijst.”

Centraal onder de glazen koepel, die de bubbel moet voorstellen, bevindt zich de Charlesville (die nog wel geborgen moet worden, nadat hij in mei voor de Poolse kust gezonken is), de laatst overgebleven Congoboot. Daarnaast zijn er verschillende verdiepingen met elk hun eigen thema. De 700-jarige Doelse kogge kan ook een plaats krijgen, net zoals de Belgica, de boot van Jacques Brel en de collectie van Katoen Natie.

“Het watererfgoed is té veel verwaarloosd geweest. Wij streven ernaar om het te restaureren en te laten floreren zoals voorheen”, zei Van Hooydonk. Aan de overkant van droogdok 1 wordt een historische site uitgebouwd met reeds bestaande, oude hangars en havenwerktuigen.

Ook de oude havenkranen van de Rijnkaai worden naar daar verhuisd, net zoals het maritiem park, dat nu volledig wordt onderhouden door vrijwilligers. Bezoekers zullen van de ene naar de andere kant van de museumsite kunnen varen met, jawel, historische boten.

Het WHaMM wordt niet het zoveelste lokale museum, maar een ware superstar. Deze term wordt gebruikt voor grote, iconische musea in steden. Een goed voorbeeld van zo’n superstar is het Guggenheimmuseum in Bilbao.

“Om dat te realiseren, moet ook ons verhaal kloppen. En een hoog spektakelgehalte is zeer belangrijk. Kapitein Haddock en Kuifje gaan we alvast een rol geven”, schetste Van Hooydonk. “Daarnaast zorgen we ook voor tal van nevenactiviteiten, zoals congres- en evenementruimtes en zelfs een hotel onder het dak van de bubbel.”

Van Hooydonk twijfelt er niet aan dat het project op termijn winstgevend kan worden en hoopt dan ook op investeringen uit de privésector, zoals dat bij het Deense zeevaartmuseum gebeurt. Met een Maritiem Museumanifest vraagt hij ondersteuning aan alle stakeholders. Daartoe behoren ook de verschillende overheden, zoals de stad Antwerpen, de Vlaamse regering, het Gemeentelijk Havenbedrijf en de duizenden havenliefhebbers die Vlaanderen telt.

www.watererfgoed.be

Foto: Ook de voormalige Congoboot, de Charlesville zou een plaats kunnen krijgen in het nieuwe maritieme museum. Het schip moet dan wél nog eerst geborgen worden.