Alpha Thaï Benelux ondertekende in 2019, net voor de coronacrisis, een overeenkomst met de Franse eigenaars van Pitaya om het merk uit te bouwen in België, Nederland en Luxemburg. Het doel was om 70 restaurants te openen, zowel in eigendom als in franchise.
Tot nu toe werden er elf geopend (zes in eigendom en vijf franchises), onder meer in Antwerpen, Brussel, Leuven en Gent. Een tweede vestiging in Antwerpen werd alweer gesloten.
LEES OOK. Pitaya rukt op in Vlaanderen, maar noem het geen Thaise McDonald’s
“De expansie werd vanaf het begin getroffen door de covidcrisis”, luidt het in een persbericht. “De sluiting van restaurants tijdens opeenvolgende lockdowns kon niet worden gecompenseerd door de verkoop en levering van afhaalmaaltijden.”
Nadien was er de hoge inflatie, die de kosten voor grondstoffen, personeel en energie fors verhoogde. “Deze kostenstijgingen konden ondanks drie opeenvolgende prijsverhogingen niet volledig worden opgevangen.”
Een reeks maatregelen, zoals de halvering van de centrale kosten en een investering door aandeelhouders van 1,6 miljoen euro, leverde al op. Goed voor “een stijging van de totale omzet met meer dan 25 procent en een verbeterde winstgevendheid van meer dan 15 procent van de verkoop in het laatste kwartaal van 2022”, zegt Alpha Thaï Benelux. Maar dat is nog niet voldoende, en met een gerechtelijke reorganisatie hoopt het bedrijf genoeg tijd te krijgen om de herstructurering voort te zetten.
De problemen hebben gevolgen voor 300 obligatiehouders die via crowdlending 1,4 miljoen euro investeerden. “Alpha Thaï Benelux kan momenteel niet voldoen aan de verplichting om de rente te betalen over de volgende tranche.”