Onthoud die naam: Picard. De Franse distributieketen wil een heel netwerk aan winkels openen in Vlaanderen. Met Brasschaat is ondertussen een eerste stap gezet. Picard is een winkelketen die uitsluitend diepvriesproducten verkoopt. Op het moment dat O’Cool er definitief de brui aan geeft lijkt voor Pïcard de weg helemaal open te liggen.
Ze zullen het aan de Bredabaan in Brasschaat geweten hebben: de opening van een nieuwe “proximiteitswinkel,” een dorpswinkel dus. Picard is een keten die helemaal afgesteld is op het gewone huishouden. De winkel in Brasschaat heeft vandaag 1.000 verschillende diepvriesproducten liggen. Indien de prijzen voldoende aangescherpt zijn zal Picard een harde concurrent worden voor de lokale winkels. Picard bestelt overigens ook aan huis en iszelfs de zondagvoormiddag open.
Zeker in Frankrijk is het business model van Picard een vertrouwd gegeven. De groep runt er vandaag meer dan 800 vestigingen. Het bedrijf is als concern gegroeid uit Les Glacières de Fontainebleau en heeft zijn netwerk onafgebroken uitgebreid. De groep tekent vandaag voor een globale omzet van 1,2 miljard euro. De expansie richting België is voorbereid in het franstalig landsgedeelte waar reeds zeven winkels draaien. “In de komende weken gaan wij zeker nog tien winkels openen in België,” heet het. Het concern wordt aangestuurd door de investeringsgroep Lion Capital.
Het offensief van Picard lijkt perfect getimed. Het recente faillissement van O’Cool legt immers een grote markt open. De 45 overblijvende vestigingen zijn vandaag in handen van de curator die allicht maar wat graag met de Fransen gaat praten.
Picard zoekt ondertussen naar bijkomend personeel: jobs@picard.be